Toetatwa tekening Jeroen de Leijer
Toetatwa Groenewoud tekening van Jeroen de Leijer
Activiteit 21, 23 en 25 oktober 2025

De TOETATWA komt naar Groenewoud

TOETATWA is een krant met ‘getekende verhalen’ over jouw buurt, voor en door buurtbewoners. Verhalen over de geschiedenis, voorwerpen die iets vertellen over de wijk of andere verhalen die typisch zijn voor een wijk. Initiatiefnemers zijn Stadsmuseum Tilburg, Vincents Tekenlokaal en Bibliotheek Midden-Brabant. Er wordt gestart in de wijk Groenewoud.

De komende maanden zijn er allerlei activiteiten in Groenewoud om deze verhalen van de wijk naar boven te halen en te vertellen. Denk aan lezingen, wandelingen, kunst en kitsch-bijeenkomsten, activiteiten in de nieuwe bibliotheek en gesprekken met wereldberoemde Groenewouders. Alle verhalen krijgen uiteindelijk een plek in de TOETATWA; de getekende wijkkrant die onder leiding van tekenaar Jeroen de Leijer gemaakt wordt.

De eerste activiteiten zijn in de herfstvakantie. De inwoners van Groenewoud zijn van harte uitgenodigd mee te doen aan het programma. In de herfstvakantie zijn er drie (gratis) tekenworkshops in Buurthuis Broekhoven (Matterhornhoek 20), steeds van 14.30 tot 16.30 uur. Aanmelden is niet nodig, zorg gewoon dat je iets voor 14.30 uur in het Buurthuis bent, dan kun je gewoon meedoen. De workshops zijn voor jong én oud.

• Maandag 21 oktober: Workshop tekenen van de wijkgeschiedenis
    Naar aanleiding van een verhaal over de geschiedenis van de wijk ga je samen met kunstenaar Jeroen de Leijer aan de slag. Meer info
  • Woensdag 23 oktober: Workshop tekenen van visvogels.
    In de wijk zijn veel straten met namen van vissen en vogels, vandaar dit onderwerp. Kunstenaar Nina van de Ven komt daarvoor naar het buurthuis. Meer info
  • Vrijdag 25 oktober: Workshop portretten tekenen
    Hoe zie jij je eigen gezicht of het gezicht van een van je buurtbewoners? Wat valt er te ontdekken in vorm en karakter en hoe zet je dit treffend neer? Jeroen de Leijer geeft je tips en trics om een mooi portret te maken. Meer info

De rest van het programma is nog in de maak, na de herfstvakantie zullen er veel meer activiteiten volgen! Rond de jaarwisseling zal de wijkkrant, De TOETATWA, klaar zijn en zie je de resultaten van alle activiteiten daarin terug.

Het doel is om met deze getekende verhalen de bewoners van een wijk te verbinden aan hun erfgoed en daarmee hun eigen identiteit te versterken. Het project in Groenewoud is een pilot; de bedoeling is dat het de komende jaren ook in andere Tilburgse wijken wordt uitgerold.

Op de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven over deze of alle andere activiteiten die er worden georganiseerd? Houd deze website in de gaten en/of stuur dan een e-mailtje naar: groenewoud@stadsmuseumtilburg.nl

Se naam TOETATWA komt van de manier waarop Vincent van Gogh de brieven aan zijn broer afsloot: tout a toi, geheel de jouwe.