Over ons

Het team achter Stadsmuseum Tilburg is klein en enthousiast. Samen staan we achter de missie om het Tilburgse erfgoed uit te dragen.

Foto Team SMT 2022 LR Maria van der Heyden
Het team van Stadsmuseum Tilburg - 2024

Stadsmuseum Tilburg stimuleert de verbinding tussen het erfgoed en identiteit zodat de inwoners zich met elkaar en met de stad meer verbonden gaan voelen.

Stadsmuseum Tilburg is geen traditioneel museum met een gebouw dat je kunt bezoeken. Meer weten hierover? Lees onze Veelgestelde vragen.

Visie
Het museum wil bevorderen dat inwoners van de gemeente kennis nemen van de (industriële) geschiedenis en de ontwikkeling van hun stad waardoor hun waardering en belangstelling voor Tilburg wordt vergroot. Daarbij wil het museum bevorderen dat inwoners van de gemeente Tilburg deelnemen aan de samenleving door middel van ontwikkeling, ontspanning, ontplooiing en creativiteit.

Diverse locaties

• We werken nauw samen met de Bibliotheek LocHal. Daar vind je het TijdLab, een plek waar iedere paar maanden een ander thema centraal staat, met een kleine expositie, activiteiten en lezingen. Vanuit steeds weer andere invalshoeken krijg je zo een beeld van de geschiedenis, het heden en de toekomst van Tilburg en haar inwoners, voortdurend in ontwikkeling.
  • Een andere locatie is Vincents Tekenlokaal. Dit is een plek waar creativiteit en techniek samen komen. Vincents Tekenlokaal staat voor zowel het oude tekenambacht als de nieuwste ontwikkelingen. Het is gevestigd in het Paleis aan Stadhuisplein 128.
  • In MFA De Poorten in de Hasseltstraat opende het museum een semipermanente tentoonstelling over het kasteel en zijn bewoners. Je ziet er onder andere een selectie van vondsten uit het kasteel en reproducties van schilderijen van de heren van Tilburg.
  • Een deel van de Koning Willem II collectie is te vinden in het Werkcafé op de begane grond van het Stadshuis.

Erfgoededucatie

Stadsmuseum Tilburg heeft een doorlopende leerlijn ontwikkeld voor leerlingen in het basisonderwijs in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel. We bieden
een onderwijspakket aan met verschillende erfgoedthema’s.

Daarnaast organiseert het stadsmuseum vele activiteiten en beheert het de collectie van de gemeente Tilburg.

Foto v.l.n.r: medewerker educatie en evenementen Sandra van Dam, programmamaker TijdLab Tamira Waszink, communicatiemedewerker Jojanneke van Zandwijk en hoofd a.i. en stadsconservator Petra Robben (fotografie: Maria van der Heyden)
Benieuwd naar onze collega's van Vincents Tekenlokaal? Die zie je op vincentstekenlokaal.nl.