Paleis voor website smt
Paleis Raadhuis in Tilburg
Activiteit zondag 17 maart 2024

Open Dag in het Paleis ter ere van Koning Willem II

Koning Willem II overleed op zondag 17 maart 1849. Exact 175 jaar later herdenken we Willem II in het Paleis, een gebouw dat door hem werd gebouwd. De gemeente Tilburg en Stadsmuseum Tilburg werkten nauw samen om deze herinneringsdag te organiseren. Van 12.00 tot 17.00 uur staan de deuren van het Paleis open voor iedereen die een kijkje wil komen nemen. Met diverse activiteiten herinneren we de overleden koning.

Programma open dag
Om 13.30 en om 15.00 uur zijn er rondleidingen in het Paleis door Willem II-kenner Gerard Otten.
In Vincents Tekenlokaal teken je op digitale tablets een koninklijk portret onder begeleiding van kunstenaar Bregtje Zitman-Deelen. In de royale hal van het Paleis verkleden kinderen zich als koning en koningin en zet fotograaf Maria van der Heyden hen op de foto. Ook leuk voor kinderen: de bouwplaat van het Paleis die wordt uitgedeeld en de speurtocht door het gebouw.

Hoewel het een dag is waarop we stilstaan bij het overlijden van de koning, vieren we de 175e herinneringsdag met een stukje taart. Wie na het bezoek nog meer wil weten en lezen over de koning, ontvangt het boekje ‘Koning Willem II en Tilburg. Een wandeling en meer’, geschreven door Ronald Peeters in opdracht van Kiwanis Club Tilburg (2021).

Tilburgse maker Miranda van de Mortel ging aan de slag met replica's van schilderijen met Willem II. Kleurrijk ingelijst vertelt haar kleine expositie in de Willem II-zaal het verhaal van Willem II.

Daarnaast gaat op deze dag in het Paleis een ‘digitaal monument’ voor Willem II in première. Het is een tv-uitzending van Omroep Tilburg, die tegelijk óók te zien is bij deze omroep. Deze uitzending is goed gevuld met gesprekken, een animatie en korte interviews en geeft een divers beeld van Willem II en zijn betekenis voor de stad.

Digitaal monument ‘Hier adem ik vrij’
Omroep Tilburg maakte een speciale uitzending rondom koning Willem II. Amber Dijs en Tyrone Tjon-a-loi zijn de presentatoren en gaan in gesprek met diverse gasten. Burgemeester Theo Weterings vertelt over de bijzondere band die gemeente Tilburg heeft met het koningshuis, in het bijzonder met koning Willem II. Daarbij geeft hij aan hoe de nalatenschap van Willem II nog altijd voelbaar is in onze samenleving.
Petra Robben
, hoofd en stadsconservator Stadsmuseum Tilburg zet uiteen wat koning Willem II betekende in het 19e-eeuwse Tilburg en hoe er na zijn overlijden een herinneringscultuur is ontstaan.
De vermeende biseksualiteit van koning Willem II wordt toegelicht door wetenschapper Luc Brants, die onderzoek deed naar homofilie in de negentiende eeuw in Tilburg.
Kunsthistoricus Raymon Baars onderzocht de stadscollectie, waarin zich meer dan driehonderd prenten bevinden over Willem II. Kan deze collectie evenaren met die van het Rijksmuseum?
Als laatste krijgt auteur Frans Peeters het woord. In 2022 publiceerde hij zijn boek ‘Koningsmoord op Het Loo en geheimen rond de dood van koning Willem II’. Zou de koning dan niet in Tilburg gestorven zijn? Er is toch een overlijdensakte in Regionaal Archief Tilburg en een dodenmasker in de collectie van Stadsmuseum Tilburg? In de uitzending zien we korte filmpjes daarvan.

Ook zijn er filmpjes van straatinterviews waarin het Tilburgse publiek wordt gevraagd naar hun band met Willem II. Weten de inwoners van onze stad waarom onze voetbalclub Willem II heet? En waar komt de slogan ‘Hier adem ik vrij’ vandaan? Geschiedenisdocent Lars Dennemans geeft les op het Theresialyceum. Wat weten de leerlingen van de geschiedenis van koning Willem II? De talkshow wordt opgeluisterd met twee nummers uit de musical ‘Hier adem ik vrij’, die van 18 tot en met 20 april in de Schouwburg te zien is, gespeeld door Stichting Muziektheater Tilburg.

Filmmaker Job van Etten kreeg de opdracht voor een animatiefilmpje van enkele minuten. Hij gebruikte schilderijen uit collecties en fragmenten van documenten uit archieven om de betekenis van koning Willem II voor Tilburg te verbeelden. Het filmpje is niet alleen informatief, maar geeft in een kort tijdsbestek de sfeer van het negentiende-eeuwse Tilburg.
Bijzonder onderdeel van het digitaal monument: Willem II tatoeages!

Open Dag in het Paleis ter ere van Koning Willem II

Zondag 17 maart van 12.00 tot 17.00 uur in het Paleis-Huis van de Stad

• Met vanaf 12.00 uur de presentatie van het digitaal monument ‘Hier adem ik vrij’
  • 13.30 en 15.00 de rondleidingen door Gerard Otten
  • Doorlopend: expositie in de Willem II-zaal, speurtocht voor kinderen, op de foto als koning of koningin, koninklijk portret tekenen in Vincents Tekenlokaal
  • Om mee te nemen: boekje ‘Koning Willem II en Tilburg. Een wandeling en meer’ en bouwplaat van het Paleis.

Vrij entree

Deze open dag is een onderdeel van het Herinneringsprogramma rondom de 175e sterfdag van koning Willem II, in maart en april 2024.