SMT00540 Vlag Coba Pulskens
SMT202104 Maquette Coba Pulskens
Nieuws 09-07-2024

9 juli 1944 - Vlag Coba Pulskens

Exact 80 jaar geleden, op 9 juli 1944, vond een tragische gebeurtenis plaats die nog steeds in de herinnering van veel Tilburgers leeft. Coba Pulskens, een moedige verzetsstrijdster, werd op die dag gearresteerd door de Duitse bezetters. Coba was een centrale figuur in het lokale verzet, bekend om haar onverschrokkenheid en haar toewijding aan de vrijheid van Nederland. Stadsmuseum Tilburg houdt haar verhaal levend met een aantal objecten die aan haar en haar heldendaden zijn gewijd.

Een van de meest opmerkelijke objecten in deze collectie is een vlag die ooit in het bezit was van Coba Pulskens. Toen drie piloten op de achterplaats van Coba werden doodgeschoten, kreeg zij de opdracht om een laken te halen om de lichamen af te dekken. De dappere Coba kwam naar buiten met de Nederlandse vlag. Heroïscher kan een verhaal niet zijn. De vlag die zich nu in de gemeentelijke collectie bevindt, symboliseert niet alleen haar verzet tegen de onderdrukking, maar ook de hoop en veerkracht van de Nederlandse bevolking tijdens de Tweede Wereldoorlog. Naast de vlag zijn er andere collectie-items die herinneren aan Coba Pulskens.

- Petra Robben, conservator Stadsmuseum Tilburg

Een ander bijzonder object in het Stadsmuseum Tilburg is een maquette van het huis waar Coba Pulskens woonde aan de Diepenstraat. Deze maquette werd door Studio Rocco Verdult gemaakt in het kader van Brabant Herinnert, ter gelegenheid van de 75-jaar-bevrijding. De kleine, geheel witte maquette biedt bezoekers een visuele reconstructie van de plek waar Coba zoveel levens riskeerde om anderen te helpen. Het huis aan de Diepenstraat bestaat niet meer, maar de maquette helpt om de herinnering aan deze belangrijke locatie in stand te houden.

Voor het voormalige huis is een gedenksteen geplaatst om haar moed te eren en haar naam niet te laten vergeten. De gedenksteen aan de Diepenstraat is een belangrijke plaats van bezinning en herdenking. Elk jaar op 9 juli verzamelen zich hier mensen om Coba's leven en haar opofferingen te herdenken. Deze gedenksteen is een symbool van respect en dankbaarheid van de gemeenschap voor alles wat Coba heeft gedaan.

De verhalen van moed en opoffering uit het verleden, zoals die van Coba Pulskens, blijven relevant en inspirerend. Ze herinneren ons eraan dat vrijheid nooit vanzelfsprekend is en dat het belangrijk is om alert en waakzaam te blijven. Dankzij de inspanningen van instellingen zoals het Stadsmuseum Tilburg en initiatieven zoals ‘Brabant Herinnert’ blijft het erfgoed van verzetshelden zoals Coba Pulskens levend in ons collectieve geheugen.