Bindweefsel
Coat of many colours - expositie Bindweefsel
Nieuws 16-06-2023

Bindweefsel - textiel als bindweefsel voor ontmoeting tussen culturen

In het participatieproject Bindweefsel sloegen TextielMuseum, ContourdeTwern en Stadsmuseum Tilburg de handen ineen. Niet voor het eerst! Dit was de tweede editie van Bindweefsel. Het leidde tot een expositie en vele opgetekende verhalen. De expositie was op verschillende plaatsen in de stad te zien en is van 10 juni t/m 1 oktober 2023 te zien in het Textielmuseum in de tentoonstelling Textile now - elke draad een verhaal. De verhalen zijn te lezen op het Geheugen van Tilburg.

Het is een project dat de bijzondere kennis van textieltechnieken en de unieke verhalen van verschillende Tilburgse vrouwen zichtbaar maakt en verbindt. Voor deze tweede editie werkte kunstenaar en filmmaker Theodorus Johannes samen met vijftien Tilburgers, die afkomstig zijn uit tien verschillende landen. Theodorus Johannes onderzoekt thema's als identiteit en authenticiteit met projecten rondom mode als complex communicatiemiddel. Elke deelneemster brengt haar eigen ervaring met textiel mee en zo ontstaat een gezamenlijk eindresultaat.