Mini expo vlag Coba Pulskens
Mini expo met de vlag van Coba Pulskens
Nieuws 27-09-2024

Kickoff programma ‘Tilburg 80 jaar vrij’

Op woensdag 18 september 2024 vond in het stadhuis de kick-off plaats van de festiviteiten rondom ‘Tilburg 80 jaar vrij’. In het stadhuis kwamen initiatiefnemers van de activiteiten samen. Burgemeester Theo Weterings verrichtte de aftrap met een vurig pleidooi: “Vrijheid is nooit af”.

Van 1 september 2024 tot en met 15 augustus 2025 vinden in de gemeente Tilburg tal van activiteiten plaats in het kader van de tachtigjarige bevrijding van Tilburg. Stadsmuseum Tilburg organiseerde eerder in 2024 een aantal inspiratiesessies met ErfgoedPartners, om tot de invulling van dit programma te komen. Momenteel staan er 45 activiteiten op de website wijherdenkenenvieren.nl. “Maar wie wil, kan nog steeds initiatieven aandragen,” aldus de gemeentelijke woordvoerder.

Burgemeester Weterings refereert in zijn openingswoord aan de oorlogen die vandaag het nieuws domineren: Oekraïne en Israël bijvoorbeeld. “Het thema is actueler dan ooit. De vrede en veiligheid waar wij voor geknokt hebben, wankelt opnieuw. Daarom moeten we blijven herdenken. Want je moet het verleden kennen om het heden te begrijpen.” Aansluitend wijst Weterings naar de vlag van Coba Pulskens, die naast hem in een vitrine ten toon is gesteld. Dit item behoort samen met een maquette van Pulskens’ huis tot de stadscollectie die Stadsmuseum Tilburg beheert.

Vrijheid is nooit af

- Burgemeester Weterings

Vrouw met ballen
Leon Timmermans, oud-voorzitter van het Oranje Comité, vertelt hoe de vlag in Tilburg terecht is gekomen: “In 2010 was er een documentaire ‘De Canadezen komen’. Bijna 7000 Canadese scholieren zouden naar Nederland komen om 65 jaar bevrijding mee te gedenken. Eén kind voor elke gesneuvelde Canadees. In deze documentaire kwam ook het verhaal van Coba Pulskens aan de orde. Een uur na de uitzending word ik gebeld door een mevrouw die zegt de vlag in bezit te hebben. Eenmaal in Nederland hebben we de vlag overgedragen aan burgemeester Noordanus. Deze vlag is het symbool voor opkomen voor jezelf. Toon ballen, net als Coba.”

Vlag en pin
Stadsmuseum Tilburg verzorgt het programma 'Wij Herdenken en Vieren' voor basisscholen. Leerlingen van Basisschool Armhoefse Akker overhandigen een speciale vlag aan burgemeester Weterings. Deze draagt hem vervolgens over aan Lia Clement van Erfgoedcentrum ’t Schoor in Udenhout. “Bij jullie is hij in goed handen,” besluit hij zijn verhaal. Aansluitend ontvangen alle aanwezigen van de basisschoolleerlingen een pin met het logo van ‘Tilburg 80 jaar vrij’.