2024 09 Beerens Dyon J de Wolf 1
2024 09 Aarts Nicole VOLT
2024 09 Vervest Corrie 000
Nieuws 05-09-2024

Mozaïek Heikese kerk of Delftsblauw bord Frans Verbunt - Beslis mee in het Collectie Parlement!

Stadsmuseum Tilburg ontvangt regelmatig nieuwe voorstellen voor haar collectie, zoals een mozaïek van de Heikese kerk, een schilderij van het ‘Stadhuisstraatje’ of portretten van pastoors uit de parochies Broekhoven en Fatima. Andere objecten die zijn aangeboden, variëren van een aquarel van 'Tilburg Wijnstad' tot een Delftsblauw bord en een dienblad van wijnhandel Frans Verbunt. Maar voegen deze objecten iets toe aan de verhalen van Tilburg?

Om te bepalen wat er in de collectie komt, mogen de inwoners van Tilburg zelf meebeslissen. Stadsmuseum Tilburg streeft ernaar dat de collectie niet alleen voor, maar ook van de Tilburgers is, en dat zij een stem hebben in de keuzes die gemaakt worden. Tijdens een open inloop op Open Monumentendag in het Paleis krijgen bezoekers de unieke kans om in de huid van een conservator te kruipen.

Deze democratische manier van besluitvorming noemen we het Collectie Parlement. Een paar keer per jaar organiseert Stadsmuseum Tilburg een bijeenkomst waarbij bezoekers samen met de stadsconservator bepalen welke criteria belangrijk zijn voor het beoordelen van nieuwe objecten. Elk object wordt toegelicht door de aanbieder of de stadsconservator, waarna de aanwezigen de objecten aan de hand van de vastgestelde criteria bespreken en beoordelen. Daarna brengen zij hun stem uit, wat resulteert in een democratisch besluit over het al dan niet opnemen van het object in de collectie.

Hebt u na het lezen van dit bericht ook een object dat bijdraagt aan de verhalen van Tilburg en haar dorpen? Laat het ons weten! Bezoek onze website en vul het formulier in.

Praat mee, beslis mee over de collectie! Kom naar het Collectie Parlement, want alle inwoners van de gemeente Tilburg zijn van harte welkom. De inloop is op zondag 15 september 2024 tijdens de Open Monumentendag in het Paleis, van 11.00 tot 17.00 uur.