1927 Puk en Muk 02
Puk Muk 10 klein
Nieuws 31-03-2020

Puk en Muk. Kaften en afbeeldingen digitaal

Puk en Muk en vele andere kinderboeken werden gedrukt door de Drukkerij van het Roomsch Katholiek Jongensweeshuis, later Uitgeverij Zwijsen geheten. Meer dan honderd jaar drukwerk levert uiteraard een grote collectie op. Deze bevindt zich momenteel in een van de depots van Stadsmuseum Tilburg, trotse beheerder van deze Tilburgs-eigen collectie. Het was een hele klus, het fotograferen van de kaften en de afbeeldingen en vervolgens uploaden in de database. Het resultaat mag er zijn. De digitale juweeltjes zijn te raadplegen via de website van Stadsmuseum Tilburg.

Puk en Muk waren de hoofdpersonen in een serie kinderboeken. De avontuurlijke jongetjes, die samen met vele anderen bij Klaas Vaak woonden, maakten reizen naar Amerika, China en Afrika. Zij ontmoetten er een drakendoder, vlogen om de wereld, fietsten op een tandem en gingen zelfs naar de maan.Puk en Muk behoorde tot een van de meest populaire reeksen van kinderboeken. In totaal zijn er meer dan een kwart miljoen boeken van gedrukt.

De boekjes van Puk en Muk heb ik destijds verslonden

- Jacques van Broekhoven op Facebook

De schrijver van Puk en Muk was frater Franciscius Xaverius van Ostaden, ofwel Frans Fransen. De illustraties waren van de Oostenrijkse illustrator Carl Storck. Samen maakten zij twaalf boeken tot aan de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog verschenen er diverse Puk en Mukboeken gemaakt door anderen. Die van Frans Fransen en de Carl Storch bleven echter het meest populair.

Wie in de collectie van Stadsmuseum Tilburg zoekt op Puk en Muk, vindt 86 scans. Het zijn de voorkaften van de boeken van diverse jaargangen, beginnend in 1927. Wie doorklikt op de kaft, krijgt vervolgens meer broninformatie en enkele afbeeldingen die in het boek zijn te zien.