Schrijfwedstrijd26061901 LR fotografie Jan van Oevelen
Schrijfwedstrijd26061941 LR fotografie Jan van Oevelen
Nieuws 26-06-2019

Sophie van basisschool De Rennevoirt in Berkel-Enschot wint de schrijfwedstrijd ‘Vier’

Sophie is leerlinge van de bovenbouw van basisschool De Rennevoirt. Samen met 110 andere leerlingen van deze school maakte zij het verhaal af waarvoor Frank van Pamelen het begin schreef. Uit alle inzendingen koos een jury samen met burgemeester Weterings het winnende verhaal. De burgemeester maakte de winnaar op woensdag 26 juni 2019 bekend in De Rennevoirt. De schrijfwedstrijd was onderdeel van het educatieve programma ‘Wij Herdenken en Vieren’.

Zowel Frank van Pamelen als Sophie hebben in hun deel van het verhaal de Tweede Wereldoorlog verweven met een oorlog uit deze tijd. De jonge schrijfster Sophie is 11 jaar oud, best knap op haar leeftijd.
In haar verhaal laat zij de vrienden Kim en Kehinde naar de verjaardag van Kim’s opa gaan. Opa heeft de Tweede Wereldoorlog meegemaakt en nog een kistje met spullen uit die tijd op zolder staan. Kehinde was vier toen hij moest vluchten uit Syrië en heeft op zijn jonge leeftijd zijn eigen herinneringen aan de oorlog. Sophie eindigt het verhaal met een blik in de toekomst, als Kim aan haar kinderen en kleinkinderen de verhalen van haar opa doorgeeft.

Bibliotheek Midden-Brabant organiseerde deze schrijfwedstrijd en overhandigde een boekenbon aan winnaar Sophie. De gehele klas van Sophie ontving een boekenpakket van Uitgeverij Zwijsen. Daarnaast nodigde burgemeester Weterings Sophie uit om hem te vergezellen tijdens een herdenking in het najaar van Brabantse gesneuvelde militairen en verzetsstrijders.

De Rennevoirt in Berkel-Enschot heeft enthousiast mee gedaan aan het educatieve programma ‘Wij Herdenken en Vieren’. Hierin leren kinderen van basisscholen in Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout over de Tweede Wereldoorlog, hedendaagse oorlogen, bevrijding en leven in vrijheid. Alle scholen uit de gemeente kunnen jaarlijks aanhaken en zelf bepalen in welke vorm zij meedoen. Alle deelnemende leerlingen krijgen een stickerboek. Daarnaast kon dit jaar gekozen worden voor een extra programma met bijvoorbeeld een stadswandeling door Stadsgidserij Tilburg, een les over muziek of dans tijdens de oorlog door Factorium Podiumkunsten, een veteraan in de klas of de schrijfwedstrijd van de Bibliotheek Midden-Brabant.

Stadsmuseum Tilburg organiseert het programma in opdracht van de gemeente Tilburg en Plaatselijk Comité Nationale Herdenking 4 mei. Scholen kunnen zich aanmelden via www.wijherdenkenenvieren.nl.

De foto's zijn van Jan van Oevelen.