Nieuws 19-03-2019

Tilburgse Van Spaendoncks naar Den Bosch

'De geur van succes. Gerard & Cornelis van Spaendonck, bloemschilders in Parijs', dat is de titel van de tentoonstelling die het Noordbrabants Museum in Den Bosch organiseert. Van Stadsmuseum Tilburg zijn er collectie-items in bruikleen gegeven voor de tentoonstelling.

Al enige tijd geleden bezochten de conservatoren de depots van Stadsmuseum Tilburg. Het beschikt over een vijftal 'stippelgravures' van Gerard van Spaendonck. Voorts bevindt zich in de collectie een schilderij waarop een broer van Gerard en Cornelis is afgebeeld, namelijk van Jan Anthonie Sebastiaan. Dit portret werd niet door de bloemschilders vervaardigd, maar door Adriaan de Lelie. Om de tijdgeest van de gebroeders Van Spaendonck weer te geven gaf Stadsmuseum Tilburg de afbeelding van de volmolen aan de Leij (1799) en een afbeelding van de Markt (1742) in bruikleen.

De genoemde werken zijn voordat ze naar Den Bosch gingen, onderzocht en schoongemaakt door Atelier Verbiest. Zo werd de aquarel van de volmolen schoongemaakt en de lijst gerestaureerd. Het oude glas is gehandhaafd. Het schilderij van Jan van Spaendonck werd zorgvuldig schoongemaakt door Diede Verbiest en van een lijst voorzien. Ook de kleine, maar fraaie aquarel van Jan de Beijer werd nagelopen op oneffenheden.

De objecten zijn op dinsdag 19 maart opgehaald door een conservator van het Noordbrabants Museum en professioneel verpakt en vervoerd door het Eindhovense bedrijf Lijn 66. Als Tilburgse instelling zijn we uiteraard trots op deze bruiklenen. Op vrijdag 26 april is de tentoonstelling voor het publiek geopend en 25 augustus is de laatste dag van de expositie.

Stadsmuseum Tilburg gaat vier excursies organiseren waarbij we gezamenlijk vanuit Tilburg naar Den Bosch gaan om aldaar een rondleiding te krijgen. Houd onze website en sociale media in de gaten om je op tijd op te geven!