Keti Koti 4 juni
Activiteit 4 juni van 13:30 tot 16:00 uur

Keti-Koti Indabalezing 'De weg naar Erkenning'

Op 4 juni van 13:30 tot 16:00 uur vindt in de LocHal de start plaats van de Keti-Kotimaand, georganiseerd door het Comité 30 juni-1 juli Tilburg. Er is een Indabalezing van Kofie Ogun (namens Ojise netwerk) 'De weg naar Erkenning' en een muzikale bijdrage door A Dyari Jazztrio.

Voor het negende achtereenvolgende jaar wordt in Tilburg de Keti-Kotimaand georganiseerd. In deze maand vinden activiteiten plaats in aanloop naar het Keti-Kotifeest op 1 juli, de viering van de afschaffing van de slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden op 1 juli 1863. Uiteraard hoort daar bij het herdenken van voorouders als slachtoffers van het slavernijsysteem. Het gaat hier immers om drie-en-een-halve eeuw vaderlandse geschiedenis. Dat is geen voetnoot of een zwarte bladzijde die is omgeslagen, maar een zwart hoofdstuk dat doorwerkt in het heden.

Op 30 juni worden de offers herdacht die slaafgemaakte voorouders hebben gebracht. Een dag later, 1 juli Keti-Koti, wordt de vrijheid gevierd. Dat wil zeggen: vrijheid van lichaam en vrijheid van geest.

Tijdens de Indabalezing van Kofie Ogun wordt de dialoog gevoerd over de Weg naar Erkenning. Kofie Ogun is werkzaam bij Ojise netwerk dat aandacht besteedt aan het gehele culturele erfgoed van de Afrikaanse diaspora. Daarbij wordt gekeken naar alle verworvenheden en de totale tijdlijn van de rijke Afrikaanse geschiedenis. Ook brengen ze in kaart hoe waardevolle inzichten en methoden kunnen worden ingezet voor hedendaagse vraagstukken.

De afgelopen jaren zijn Afro-Nederlanders steeds meer op zoek gegaan naar de wortels van hun culturele identiteit. Dit is een zoektocht breder dan slavernij en kolonialisme. Om goed hierop te kunnen inspelen was een andere insteek noodzakelijk. Om die reden is voorjaar 2017 het initiatief Ojise Network gestart. Ojise Network opereert zelfstandig binnen Vrienden van Keti Koti.

4 juni: start van de Keti-Kotimaand met Indabalezing

Locatie: Trappenlandschap LocHal

Tijd: 13:30 -16:00 uur (inloop vanaf 13:00 uur met hapje en drankje)

De toegang is gratis.