Activiteit 22 september 2021

Lezing: De geschiedenis van Tilburgse voetbalverenigingen

Op 22 september geven Thijs Kemmeren en Astrid de Beer een online lezing over de geschiedenis van Tilburgse voetbalverenigingen. De lezing is te volgen via Zoom en loopt van 19.30 uur tot 20.45 uur. Deelname is gratis, maar we vragen wel vooraf aan te melden.

Voetbalclub Willem II viert dit najaar het 125-jarig jubileum. Tijd om eens terug te kijken naar het Tilburgs voetballeven met al zijn clubs en verenigingen. Het TijdLab (de Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) staat daarom in augustus en september in het teken van (Tilburgs) voetbal.

Op 22 september komen Thijs Kemmeren en Astrid de Beer aan het woord over de geschiedenis van de vele voetbalverenigingen die Tilburg rijk was tot aan 1940. Kemmeren doet momenteel promotieonderzoek naar dit onderwerp. Hij studeerde lichamelijke opvoeding en geschiedenis en heeft grote belangstelling voor de sociaal-maatschappelijke geschiedenis van sport. Samen met een team van Regionaal Archief Tilburg werkt hij aan een uitgebreide inventarisatie van de vele voetbalverenigingen die Tilburg heeft gekend en nog steeds kent. De eerste focus ligt op de periode vóór 1940. Later volgt de tijd daarna.

Astrid de Beer van Regionaal Archief Tilburg komt aan het woord over deze inventarisatie, waarvan het resultaat in de Wiki Midden-Brabant te zien is. Ben je benieuwd naar het aantal voetbalverenigingen dat Tilburg voor 1940 had? Neem dan deel aan deze lezing!

Praktische Informatie

Datum: 22 september

Tijd: van 19.30 tot 20.45 uur. Inloggen vanaf 19.15 uur

Kosten: Gratis

Aanmelden: Inschrijving via tijdlab@bibliotheekmb.nl. Voorafgaand aan de bijeenkomst ontvang je per mail de link naar de online Zoom meeting.

Naast deze lezing biedt het TijdLab op 28 september een lezing aan van profvoetbalster en historica Tessel Middag over de geschiedenis van vrouwenvoetbal in Nederland.

Voetbalclub Willem II viert dit najaar het 125-jarig jubileum. Het TijdLab (de Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) sluit hierbij aan en staat daarom in augustus en september in het teken van (Tilburgs) voetbal, toen en nu (link plaatsen hier naar expo in TijdLab) en werkt hiervoor samen met Regionaal Archief Tilburg.