Collage Tessel Middag
Tessel Middag
Tessel Middag voetbal 1
Activiteit 28 september 2021

Lezing door Tessel Middag: De geschiedenis van het vrouwenvoetbal in Nederland en de rol van de vrouw in de samenleving

Op 28 september geeft Tessel Middag de online lezing De geschiedenis van het vrouwenvoetbal in Nederland en de rol van de vrouw in de samenleving’. Tessel is profvoetbalster en historica. De lezing loopt van 19.30 uur tot 20.45 uur via Zoom.

Vrouwenvoetbal is populairder dan ooit in Nederland. Het succes van de Oranjeleeuwinnen van de afgelopen jaren heeft ervoor gezorgd dat er steeds meer meisjes en vrouwen zijn gaan voetballen en dat er veel belangstelling is voor de wedstrijden van het nationale vrouwenteam. Dat zorgt niet alleen voor volle stadions, maar ook voor miljoenen tv-kijkers.

De beginperiode van het vrouwenvoetbal in Nederland was minder glorieus. Voetbal deed in 1879 zijn intrede in ons land, maar het zou tot 1971 duren voordat vrouwen lid konden worden van de KNVB – ruim negentig jaar later dus. Waarom was vrouwenvoetbal voor veel mensen lange tijd zo’n groot probleem?

Profvoetbalster en historica Tessel Middag deed hier onderzoek naar en vertelt hierover tijdens een online bijeenkomst op 28 september. Ze neemt ons mee terug in de tijd en vertelt ook over het vrouwenvoetbal van vandaag de dag.

Tessel Middag

Tessel Middag (28) is profvoetbalster en historica. In Amsterdam, waar ze werd geboren, voetbalde ze lang met jongens voordat ze voor de vrouwenteams van ADO Den Haag, Ajax, Manchester City, West Ham United en Fiorentina ging spelen. Tot op heden kwam ze 44 keer uit voor het Nederlands Elftal. Naast het voetballen studeert ze geschiedenis. Haar bachelor scriptie schreef ze over de beginperiode van het vrouwenvoetbal in Nederland. Momenteel werkt ze aan haar masterscriptie.

Praktische Informatie

Datum: 28 september

Tijd Van 19.30 tot 20.45 uur. Inloggen vanaf 19.15 uur

Kosten: Gratis (wel vooraf aanmelden)

Aanmelden: Inschrijving via tijdlab@bibliotheekmb.nl. Voorafgaand aan de bijeenkomst ontvang je per mail de link naar de online Zoom meeting

Naast deze lezing biedt het TijdLab op 22 september een lezing aan van Thijs Kemmeren en Astrid de Beer over de geschiedenis van Tilburgse voetbalverenigingen.

Voetbalclub Willem II viert dit najaar het 125-jarig jubileum. Het TijdLab (de Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) sluit hierbij aan en staat daarom in augustus en september in het teken van het (Tilburgs) voetballeven, toen en nu en werkt hiervoor samen met Regionaal Archief Tilburg.