Foto Jv Oevelen U Uitsnede
Foto Jv Oevelen 1
Activiteit 6 en 9 oktober 2021

Oproep: Wie heeft er voorwerpen uit de NS-Hoofdwerkplaats?

Collectiedagen Stadsmuseum Tilburg en oud-NS-medewerkers - TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg)

Een groep oud-NS-medewerkers zet zich samen met Stadsmuseum Tilburg in om het erfgoed van de voormalige NS-Hoofdwerkplaats in Tilburg te behouden voor de toekomst. We willen verkennen welke voorwerpen andere oud-medewerkers thuis hebben die vertellen over hun tijd in de werkplaats. Ook zijn we op zoek naar wat er door de mensen is gered van de sloop, objecten die door erfgenamen zijn bewaard of door liefhebbers zijn verzameld. Heb jij een vlag, button, treinonderdeel, lamp, gereedschap, of iets anders met een herinnering aan de NS-Hoofdwerkplaats? Dan zijn we op zoek naar jou!

NS-Collectiedagen

Op woensdag 6 en zaterdag 9 oktober organiseren de groep oud-medewerkers en het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) de NS-collectiedagen om het erfgoed in kaart te brengen. In het TijdLab staan we deze dagen klaar voor iedereen die een of meerdere objecten meebrengt gerelateerd aan de voormalige NS-Hoofdwerkplaats. Ongetwijfeld gaan de voorwerpen gepaard met persoonlijke verhalen. We horen ze graag en vertellen je - als je wil - meer informatie over jouw object. Kom naar een van de NS-Collectiedagen op 6 of 9 oktober. Je kunt maximaal twee introducés meenemen. Experts en fotografen staan voor je klaar.

Wat gaan we doen?

In het TijdLab ga je gedurende een half uur in gesprek met een van de experts over het meegenomen voorwerp, waarbij alle informatie wordt genoteerd. Elk half uur klinkt de stationsfluit. Dan is het vertrektijd en zijn anderen aan de beurt om hun voorwerp te laten zien aan de experts. Na de expertmeeting staan er twee fotografen voor je klaar. Zo zet Jan van Oevelen je voorwerp op de foto alsof het al een museumstuk is. Johan Dekkers maakt een foto van jou met je voorwerp, waarvan je later een afdruk krijgt thuisgestuurd als bedankje. Ter afsluiting is er koffie en thee en kun je praten met de andere bezoekers. Wanneer je naar huis gaat, neem je je object weer mee. Er blijft niets achter, behalve de gemaakte foto's.

Erfgoed

Om een overzicht te krijgen van de meegebrachte objecten uit de tijd van de NS-Hoofdwerkplaats verzamelt Stadsmuseum Tilburg samen met de oud-medewerkers de gegevens en de foto’s van de objecten. Uit het totale aanbod maken zij een selectie van objecten die belangrijk zijn om te bewaren voor de toekomst omdat ze verhalen vertellen die volgende generaties zouden moeten horen. Deze objecten zien we als erfgoed en hebben zogenoemde ‘erfgoedwaarde’. Stadsmuseum Tilburg vindt het echter belangrijk dat niet alleen een klein comité de erfgoedwaarde bepaalt, maar dat iedereen mee mag denken. Daarom komt er een stemprocedure. Ook jij kan je stem laten horen. Hoe je online of offline op de objecten kunt stemmen, laten we nog weten. Na de keuze van circa 25 objecten schrijven we de bijbehorende verhalen op, die we vervolgens plaatsen op de website ‘Het Geheugen van Tilburg’. En wie weet, wil een eigenaar zijn of haar object wel laten opnemen in de collectie van Stadsmuseum Tilburg.

Waar en wanneer?

De NS-Collectiedagen vinden plaats op woensdag 6 en zaterdag 9 oktober, van 10.00 tot 16.00 uur in het TijdLab van de LocHal. Afhankelijk van de drukte, nemen we voor iedereen steeds 30 minuten tijd. Het adres van de Bibliotheek LocHal is Burgemeester Brokxlaan 1000, Tilburg, maar de ingang is tijdelijk aan de kant van het spoor, bij de grote fietsenstalling. Het TijdLab ligt op de eerste verdieping, herkenbaar aan de stationsklokken.

Heb jij een voorwerp dat je graag wil laten zien, je bent van harte welkom. Mochten er vragen zijn, dan kun je die stellen in de facebookgroep ‘NS Hoofdwerkplaats’. Of je neemt contact op met Monique Vos, telefoon 06 5200 1789 of Petra Robben, telefoon 06 532 684 37 of mail . Graag tot ziens tijdens de NS-Collectiedagen in het TijdLab!

Dit project is financieel mogelijk gemaakt door Fonds voor Cultuurparticipatie/ FARO-programma, Erfgoed Tilburg en Stadsmuseum Tilburg.