Lijnsheike foto ca 1915 collectie Regionaal Archief Tilburg
Lijnsheike foto ca. 1915 collectie Regionaal Archief Tilburg
Kruispunt van Heikant Lijnsheike en Moleneind foto ca 1915 collectie Regionaal Archief Tilburg
Activiteit 18 en 20 april 2024

Ook Stadsmuseum Tilburg viert de Verjaardag van Tilburg in Noord

Op 18 april vieren we de verjaardag van Tilburg. Op die dag in 1809 gaf de uit Frankrijk afkomstige koning Lodewijk Napoleon stadsrechten aan het dorp Tilburg, waar toen ruim 9.000 mensen woonden. Ondertussen is Tilburg enorm gegroeid, ook aan de noordelijke kant. Daar strijkt dit jaar het gemeentelijke feest neer en Stadsmuseum Tilburg haakt hier graag bij aan.

Op donderdag 18 april is er de WijkKlas over de geschiedenis van Tilburg Noord. Op zaterdag 20 april wordt de Heikantwandeling gelopen en de 20e kom je ons ook tegen op het Wagnerplein om Tilburg-Noorders te interviewen.

De WijkKlas over Tilburg-Noord: geschiedenis in vogelvlucht - VOL
Dit jaar staat Tilburg-Noord centraal in de viering van de Verjaardag van de stad. Reden voor Stadsmuseum Tilburg om op een ludieke manier in de geschiedenis van dit relatief jonge stadsdeel te duiken. Op donderdagavond 18 april organiseert Stadsmuseum voor het eerst een WijkKlas, een avond waarin je in vogelvlucht door de geschiedenis van de wijk wordt meegenomen. Kenner Christ Libregts vertelt over de ontstaansgeschiedenis van de wijk en de daaropvolgende ontwikkelingen. We sluiten de avond af met een vermakelijke Wijkquiz. Alle inwoners van Tilburg-Noord zijn uitgenodigd om deel te nemen. Meedoen aan de WijkKlas is kosteloos, maar aanmelden is wel verplicht via info@stadsmuseumtilburg.nl.
Deze WijkKlas is een afgeleide van de TilburgKlas, een jaarlijkse cursus over de geschiedenis van Tilburg in acht avonden, georganiseerd door Stadsmuseum Tilburg en de Heemkundekring Tilburg.

Inwoners Tilburg-Noord geven hun mening
De gemeente Tilburg organiseert op 20 april activiteiten voor de verjaardag, die zich onder andere op het Wagnerplein afspelen. Daar vind je op zaterdag 20 april ook de interview-locatie van Stadsmuseum Tilburg. In samenwerking met T-reporters van Omroep Tilburg worden inwoners van Tilburg-Noord bevraagd over hun gevoel bij Tilburg-Noord en wat de wensen voor de stad (en het stadsdeel) zijn. Stadsmuseum Tilburg vertoont er op groot scherm een animatie van de Tilburgse maker Job van Etten, waarin op ludieke wijze wordt verbeeld waarom we de Verjaardag van Tilburg vieren. Ook zijn er foto's te zien van de ontwikkeling van de wijk van agrarisch tot stedelijk gebied.

Heikantwandeling - VOL
Op zaterdag 20 april bieden Stadsmuseum Tilburg en Stadsgidserij Tilburg een wandeling aan door de Heikant in Tilburg-Noord. Deze start om 11.00 uur bij de Brug Lijnsheike (de brug waar de Von Weberstraat en de Oude Lind samenkomen) en gaat onder andere langs de noordelijkste herdgang van Tilburg: De Schans. De wandeling duurt ongeveer twee uur. Er kunnen maximaal 18 personen meelopen en opgeven is verplicht via info@stadsgidserij.nl. De deelname is gratis.

Een beetje geschiedenis
Het dorp Tilburg was aan het begin van de 19e eeuw belangrijk en stemde tot tevredenheid bij Lodewijk Napoleon. Hij schreef erover: Tilburg is een titel als 'stad' waardig en wordt gerangschikt tussen de steden van het rijk. Op 18 april 1809 werd het dorp dat bestond uit een paar losse kernen tot stad verheven. Snel daarna groeiden die kernen aan elkaar, groeide ook de handel in wollen stoffen en al snel kunnen we spreken van een echte stad.
Al een paar jaar wordt de Verjaardag van Tilburg gevierd. Dat gebeurt in de gehele stad, maar één wijk staat net iets meer in de spotlights. De gemeente kiest een wijk uit, waar verschillende activiteiten georganiseerd worden, waar taart wordt gegeten en waar de Tilburgse vlag trots uithangt.

Praktische informatie:

WijkKlas

• 18 april 2024 van 19.30 - 21.30 uur (inloop 19.10 uur)
  • Locatie: MFA De Symfonie, Eilenbergstaat 250, Tilburg
  • Kosten: geen, inclusief koffie/thee in de pauze
  • Aanmelden: via info@stadsmuseumtilburg.nl

T-reporters

• 20 april 2024 van 12.00 - 15.00 uur
  • Locatie: Wagnerplein

Heikantwandeling

• 20 april 2024 van 11.00 tot ongeveer 13.00 uur
  • Locatie: start vanaf de Brug Lijnsheike