Presentatie boek Rosemarijn Hoefte 11 juni 2024
Fotowand Tijd Lab interviews koloniaal verleden
Activiteit juni 2024

(Post)Koloniaal verleden van Tilburg – een uitgebreid programma

Op 12 juni 2024 verschijnt het boek ‘Een westers beschavingsoffensief, sporen van het koloniaal en postkoloniaal verleden van Tilburg’ van Rozemarijn Hoefte, geschreven in opdracht van de gemeente. Het boek is een doorvertaling van het onafhankelijke onderzoek naar het koloniaal verleden van Tilburg. Een mooie reden voor Stadsmuseum Tilburg om aan te haken met een serie activiteiten rondom dit thema. Dit programma én de boekpresentatie vinden plaats in de Bibliotheek LocHal.

Voor het boek van Hoefte zijn verschillende Tilburgers geïnterviewd over hun ervaringen met de nasleep van het koloniaal verleden, die voor hen nu nog voelbaar is. Deze verhalen, opgenomen in het Geheugen van Tilburg, zijn de hele zomer te zien in het TijdLab (op de eerste verdieping van de Bibliotheek LocHal). Jongeren zijn uitgenodigd om na te denken over koloniaal verleden. Aan hen wordt de vraag gesteld: In welke taal uit jij je het beste? Nederlands, Antiliaans, dans, spoken word, door te tekenen of schilderen? Studio Bangana en Rodgario Dalnoot hebben een rol in dit programmaonderdeel.

Ook toont Stadsmuseum Tilburg de eerste uitkomsten van een project over straatnamen in Tilburg met een koloniale connotatie. In de wijken Armhoef, Transvaal, Afrikaanderbuurt en de Zeehelden- en vaardersbuurten kom je veel namen tegen van mannen (er zit geen enkele vrouw tussen) die een rol hadden ten tijde van de koloniale expansie en overheersing. Tijdens wijkwandelingen kregen inwoners van de wijk historische uitleg bij de straatnamen. Wat deed dit met hen? En is enige nuancering op straat niet wenselijk? In het TijdLab zie je de eerste bevindingen. Dit project is mede met de gemeente georganiseerd.

Later in de maand, op 23 en 30 juni zijn er twee bijeenkomsten, georganiseerd door Carla Mohammed, voorzitter van de stichting Comité 30 juni/1 juli Tilburg.

Op 23 juni geeft historicus Prof. Dr. Chan E. S. Choennie een lezing naar aanleiding van zijn boek ‘Geschiedenis van Afro-Surinamers’, over de eerste honderd jaar na de afschaffing van de slavernij in Suriname (1863-1963). Choenni gaat in op zijn onderzoek naar de vrijverklaarden en hun nakomelingen. Daarna gaan de deelnemers met elkaar in gesprek over een aantal stellingen.
Deze activiteit loopt van 13.30 tot 16.00 uur. Deelnemen is kosteloos, aanmelden kan via de website van de Bibliotheek Midden-Brabant.

Op 30 juni herdenken wij de voorouders die geleden hebben onder de trans-Atlantische slavernij. Het is een dag om te beseffen en stil te staan bij het vele leed, maar ook bij de grote kracht die is aangewend in de strijd om overleving en voor vrijheid. Bij het Tilburgse slavernijmonument wordt een plengoffer gebracht en worden treurliederen gezongen. Na een voordracht van de Tilburgse stadsdichter is er in de LocHal/Stemmingmakerij een samenkomst met als speciale gast publicist-spreker Babah Tarawally, onder meer bekend van zijn columns in dagblad Trouw.
Deze activiteit loopt van 13.30 tot 16.00 uur. Deelnemen is kosteloos. Wil je erbij zijn? Meld je van tevoren even aan.

Het boek van Rozemarijn Hoefte is te bestellen bij de uitgever Walburg Pers en vanaf 12 juni 2024 te verkrijgen bij de Tilburgse boekhandels.