Claeszenstraat en Piet Heinstraat collectie Regionaal Archief Tilburg
Claeszenstraat en Piet Heinstraat - collectie Regionaal Archief Tilburg
Den Haenstraat foto Multivision en Partners collectie Regionaal Archief Tilburg
Activiteit 2 en 9 maart 2024

Wandelingen door de Zeehelden- en Transvaalbuurt met aandacht voor straatnamen - VOL

Wie was Jan van Riebeeck? En wat is het verhaal achter Jan den Haen en Jan Retief? Benieuwd naar de persoon Jan Christian Smuts, ook bekend als Generaal Smuts? Allemaal namen die je in de wijken van de Zeehelden- en de Afrikaanderbuurt tegenkomt. Maar waarom kozen ze bij de aanleg van deze wijken voor straatnamen met een achtergrond van Zuid-Afrika en van de vroegere zeehelden?

De gemeente is benieuwd naar het beeld dat inwoners hebben bij straatnamen die in verband gebracht kunnen worden met het koloniale verleden van Nederland. Stadsmuseum Tilburg kreeg het verzoek om de wijk in te gaan en met de bewoners te gaan praten over de straatnamen. Daarvoor organiseert het stadsmuseum wandelingen waarbij een historicus uitleg geeft over de straatnamen. Eerder was er al een wijkwandeling met de bewoners van Armhoef over generaals die in Nederlands-Indië hebben gevochten. Nu is het de beurt aan de Zeehelden- en de Afrikaanderbuurt.

Op de zaterdagen 2 en 9 maart ben je uitgenodigd om mee te lopen met een wandeling, waarin een historicus uitleg geeft bij de straatnamen in de wijk. Deze vertelt over zeehelden en hun veroveringen en personen die in de Zuid-Afrikaanse geschiedenis een rol speelden. De Zeeheldenbuurt is gebouwd in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw en de Afrikaanderbuurt in de jaren vijftig. Waarom er toen voor deze namen is gekozen, heeft te maken met de heersende tijdsgeest. Zouden we met de huidige kennis nu ook nog kiezen voor deze straatnamen? En is er behoefte aan uitleg bij de straatnamen? Na de wandeling bespreken we wat we gezien en gehoord hebben onder het genot van een drankje.

Loop mee en verwonder je over de historische verhalen achter de straatnamen. We nodigen je uit je een beeld te vormen en om mee te denken met wel of niet nemen van vervolgstappen.

Wandeling door Zeeheldenbuurt - VOL
Zaterdag 2 maart van 15:00 tot 17.00 uur
Startpunt: Hoek Trouwlaan-Oerlesestraat
Maximaal aantal deelnemers: 20
Deelname is gratis, aanmelden voor deze wandeling kan niet meer.
Historicus Adri van Vliet leidt de wandeling.

Wandeling door Transvaal - VOL
Zaterdag 9 maart van 15.00 tot 17.00 uur
Startpunt: Hoek Trouwlaan-Oerlesestraat
Maximaal aantal deelnemers: 20
Deelname is gratis, aanmelden voor deze wandeling kan niet meer.
Historicus Vincent Kuitenbrouwer leidt de wandeling.

Deelnemen aan beide wandelingen kan ook, maar geef je dan voor beiden op!

Meer weten? Neem dan contact op met Tamira Waszink 06-10962197