Stadsforum ruwklaar 2023
Uitsnede 03
Activiteit zondag 15 september 2024

Open Monumentendag voor jong en oud in het Paleis

Het Paleis in Tilburg staat in het weekend van Open Monumentendag bol van de activiteiten. De gemeente Tilburg sluit zaterdag 14 september aan bij de Dag van de Democratie en zondag 15 september bij Open Monumentendag. Beiden dagen is het Paleis te bezoeken tussen 11.00 en 17.00 uur.

Stadsmuseum Tilburg organiseert samen met de gemeente en partners als Fixeer en Tilburg met Bink het programma voor Open Monumentendag op zondag 15 september. De activiteiten zijn voor jong en oud en laten je kennismaken met heel het gebouw.

• Drie keer wordt er in de Raadszaal een Kindercollege gegeven. De geschiedenis van Tilburg en het Paleis komt daarin voorbij en er wordt ook iets verteld over democratie in het Paleis. Deze kindercolleges zijn er speciaal voor kinderen (vanaf 8 jaar) en hun ouders, om 11.30, 13.30 en 15.00 uur. Ze duren ongeveer een half uur.
  • Twee keer kunnen bezoekers (jong en oud) aansluiten bij een rondleiding door het gebouw. Deze wordt gegeven door René Bink van Tilburg met Bink. Deze rondleidingen zijn om 12.00 en 14.15 uur en duren ongeveer 45 minuten.
  • Iedereen die wel eens wil voelen hoe het is om burgemeester te zijn, kan zich als zodanig verkleden in de burgemeesterskamer en plaatsnemen achter het enorme bureau. Het perfecte fotomoment! Als inspiratie hangen er foto’s van eerdere burgemeestersportretten.
  • Van 11.00 tot 17.00 uur kun je binnenlopen bij het Collectie Parlement. In de Raadzaal beslissen inwoners van de gemeente over het wel of niet opnemen van objecten in de Stadscollectie. Wil je zelf iets afstaan voor de Stadscollectie? Neem het dan mee!
  • Het Paleis was vroeger een middelbare school en niemand minder dan Vincent van Gogh kreeg er zijn eerste tekenlessen. In het negentiende-eeuwse-tekenlokaal vertellen we zijn verhaal en word je uitgedaagd zelf te tekenen.
  • Voor kinderen zijn er (zolang de voorraad strekt) bouwplaten van het Paleis om mee te nemen en ook is er in het gebouw een speurtocht voor jonge kinderen.
  • Van 11.00 tot 17.00 uur kun je doorlopend een foto-expositie bekijken van Fixeer – Centrum voor fotografie. Bezoekers kunnen deelnemen aan een publieksstemming over de getoonde foto’s.
  • Doorlopend is ook de Expo Tilburg 2050 van de gemeente te bezoeken.

Kortom, van alles te doen voor jong en oud! Op de website van Open Monumentendag is te zien welke monumenten er nog meer open zijn in het weekend van Open Monumentendag.