Pangi
pangi gedragen bij onthulling slavernijmonument 2022 - foto Jan van Oevelen
Activiteit Woensdag 14 juni 2023

Praat mee over Tilburgse voorwerpen in het Collectie Parlement

Stadsmuseum Tilburg nodigt inwoners uit voor een gesprek over de Tilburgse objecten in de museumcollectie. Wees welkom om mee te praten op woensdag 14 juni van 13:30 tot 16:00 uur in de wijk Wandelbos-Noord, in De Reinevaer. Dit centrum is de 'woonkamer' van de Kruiden/Kleurenbuurt in Tilburg-West, een ontmoetingplaats vóór en dóór bewoners.

Wanneer je over Tilburg van vroeger praat, denken we vaak aan oude foto’s. Maar er zijn ook voorwerpen die verhalen vertellen over de stad. De Tilburgse kruik! Wie kent hem niet? De vlag die de verzetsheldin Coba Pulskens over de onderduikers legde en het haarschilderij van Marietje Kessels die in de Noordhoekse kerk werd vermoord. Deze voorwerpen zijn er nog en vertellen verhalen van Tilburg. De voorwerpen bewaren we in een opslagplaats, het depot. Stadsmuseum Tilburg is de beheerder daarvan.

In het depot zijn onder andere koppen en schotels, een EHBO-doos van de Petrus Dondersvereniging en een puzzel van de Hasseltse kapel, allemaal herinneringen aan Tilburg. Veel voorwerpen zijn echt oud en van heel vroeger. Het Stadsmuseum verzamelt ook graag objecten van meer recente gebeurtenissen, zoals de demonstratieborden van de Black Lives Matter-bijeenkomst in 2020 of een Surinaamse pangi (omslagdoek) die gedragen is bij de onthulling van het slavernijmonument in 2022. Ook zijn er nogal veel voorwerpen die te maken hebben met het oudste gebied binnen de Ringbanen. Liever zien we objecten die afkomstig zijn uit de ‘nieuwe’ wijken zoals Tilburg-Noord, ‘t Zand, de Kruidenbuurt of de Kleurenbuurt.

Stadsmuseum Tilburg vindt het namelijk belangrijk dat de voorwerpen in het depot herkenbaar zijn voor alle inwoners van gemeente Tilburg. Daarom organiseert het museum bijeenkomsten in de wijk: om te informeren over de collectie en het depot; om met elkaar te praten over de verhalen uit de wijk en om met elkaar te kijken of nieuw aanbod wel past bij de collectie.

Want Stadsmuseum Tilburg krijgt regelmatig nieuwe aanbiedingen. ‘Ik heb een schilderij van mijn oma. Kunnen jullie dat bewaren?’ ‘Ik heb een munt over een vereniging in Tilburg. Als jullie hem niet aannemen, gooi ik hem weg.’ Misschien heb je zelf ook een voorwerp dat herinnert aan Tilburg. Heel oud, of van de afgelopen jaren, breng het voorwerp gerust mee. Het Stadsmuseum gaat graag met jou als bewoners in gesprek.

Op woensdagmiddag 14 juni is er het volgende programma:

• 13.30 uur Inloop
  • 14.00 uur Stadsconservator Petra Robben geeft uitleg over oude en nieuwere voorwerpen die herinneren aan Tilburg. Zij laat een aantal afbeeldingen zien van voorwerpen en van het depot.
  • 14.30 uur Gesprek over voorwerpen die met de wijk Wandelbos-Noord te maken hebben. Zijn er winkels, verenigingen, kerken, gebeurtenissen in de wijk en zijn daar voorwerpen van?
  • 15.15 uur Bekijken van nieuw aanbod van voorwerpen. Zo is er een schilderij van een huis aan de Veldhovenring, een koffer van een soldaat die naar Nederlands-Indië ging en feestgidsen van jubilea, zoals bruiloften. Moet Stadsmuseum Tilburg deze voorwerpen opnemen in de collectie? Horen ze specifiek bij Tilburg of zijn het algemene voorwerpen die je overal in Nederland kunt bewaren? Net als bij Kunst en Kitsch bespreken we of de voorwerpen bijdragen aan verhalen over Tilburg.
  • 16.00 uur Aan het einde van de bijeenkomst krijgt iedere deelnemer een boekje mee naar huis over de voorwerpen in het depot van Stadsmuseum Tilburg.

Heb je vragen of denk je meteen aan een eigen voorwerp? Stuur dan een mail naar Petra Robben of bel haar op: petra.robben@stadsmuseumtilburg.nl of 06 532 684 37.

Locatie

De Reinevaer, Dragonstraat 27, 5044 HR Tilburg. (Ingang blauwe poort via de binnentuin).