Activiteit 14 en 15 april 2018

Puk en Muk te zien tijdens Museumweekend 2018

Puk en Muk! Ja, zo ken ik ze nog! Een veelgehoorde uitspraak tijdens het nationaal museumweekend waarbij Stadsmuseum Tilburg uit de collectie de boekjes van Puk en Muk tentoonstelde én de clichés onder de drukpers legde.

Op zaterdag 14 april 2018 werd de activiteit geopend door Ludo Stroobants, directeur van Uitgeverij Zwijsen. Met een druk op de knop zette hij de Vermijs-pers in werking. Vele Puk en Mukafbeeldingen werden tijdens het museumweekend gedrukt en iedere bezoeker kreeg een exemplaar mee naar huis.

Het museumweekend trok veel belangstelling. Er waren maar liefst 350 mensen komen kijken naar de herinneringen uit hun jeugd. Mensen uit Den Bosch, Oirschot en uiteraard Tilburg verteleden over hun herinneringen. Bij de ene was er thuis geen geld om de boekjes te kopen. Puk en Muk moesten geleend worden via de klassenbibliotheek. Omdat de boekjes altijd gekaft waren, hadden velen geen idee van de kleurrijke voorkaften.

Bijzonder was het verhaal van mw. Theeuwes-Van Hest. Toen haar ouders een huwelijksjubileum vierden, schreef zij een verhaal in de trant van Puk en Muk en Klaas Vaak met bijbehorende afbeeldingen. Het meest bijzonder was de komst van de heer Puk van Dongen, die in 1945 werd geboren als een van een tweeling. Zijn broer werd Muk genoemd en het tweetal werd regelmatig gevraagd om boeken te komen signeren.

Tijdens het Museumweekend maakte Omroep Tilburg een verslag.

Puk en Muk waren de hoofdpersonen in een serie kinderboeken van de Drukkerij van het Roomsch Katholiek Jongensweeshuis, de voorloper van Uitgeverij Zwijsen. De avontuurlijke jongetjes, die samen met vele anderen bij Klaas Vaak woonden, maakten reizen naar Amerika, China en Afrika. Zij ontmoetten er een drakendoder, vlogen om de wereld, fietsten op een tandem en gingen zelfs naar de maan.

Puk en Muk behoorde tot een van de meest populaire reeksen van kinderboeken. In totaal zijn er meer dan een kwart miljoen boeken van gedrukt. De schrijver van Puk en Muk was frater Franciscius Xaverius van Ostaden, ofwel Frans Fransen. De illustraties waren van de Oostenrijkse illustrator Carl Storck. Samen maakten zij twaalf boeken tot aan de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog verschenen er diverse Puk en Mukboeken gemaakt door anderen. Die van Frans Fransen en de Carl Storck bleven echter het meest populair.