2016 11 Kop en schotel CTM
Activiteit 12 november 2016

'Onze stad Tilburg' op serviesgoed en tafelgerei

'Dat is van ons', en 'dat hoort bij Tilburg'. Het zijn aspecten van identiteitsbesef volgens de wetenschapper Willem Frijhoff. Verbeeldingen van de stad, of herkenbare afbeeldingen op voorwerpen; ze helpen ons om de stedelijke identiteit te verwoorden.

Zaterdag 12 november 2016 riep Stadsmuseum Tilburg op om tafelgerei en serviesgoed mee te brengen in het kader van de publieksactiviteit 'Aan tafel!'. Er waren meerdere Tilburgers die de servieskast indoken en hun erfstuk, of verjaardagscadeau meebrachten naar het archief. Er was zelfs iemand die niet afkomstig is uit onze stad, maar uit Dongen, via Marktplaats een Tilburgs glas op de kop tikte en bij Xenos een mok ging kopen. Over betrokkenheid bij de stad gesproken!

De Tilburgse fotograaf Jan van Oevelen maakte professionele opnamen van de voorwerpen. Wat kwam er zoal voorbij? Een kop en schotel van de CTM, de Coöperatie Tilburgse Melkinrichting, ofwel de Tilburgse Melkfabriek, een glas van biljartvereniging Intiem dat een koperen jubileum vierde in 1963, een theelepeltje van de Tilburg Zoo (Bredaseweg), theelepeltje van de Internationale Tentoonstelling 1934, drinkglazen St. Pieterzangertjes, Gilde 't Groeseind 12,5 jaar, Harmonie Orpheus 100 jaar 1864-1964, Drumband Groeseind, Café Formannoy, Isumu's Vreugd door Tilburgse jeugd; fles 'Dègge bedankt zèèt dè witte wèèn'; Peerkes Nat; Mok Etenstijd; broodzak van 'De bakker op de hoek'; een receptenboek van mw. M. Swagemakers-Janssens met recepten op een rouwkaart van Eugène Swagemakers en een huwelijksaankondiging van een dochter van Blomjous; stokvis-recepten van L. Eijgenraam v/h De Bont-Hendriks; een koektrommel met Peerke, Willem II, wollen dekens, de kruikenzeiker en de T; borrelglaasjes met wederom de kruikenzeiker en standbeeld Willem II en het Paleis-Raadhuis; theelepeltje met Paleis-Raadhuis; theelepeltje Kruikenzeiker; mok met Heuvelse kerk, standbeeld koning Willem II, Paleis-Raadhuis, jawel weer de kruikenzeiker en hé nieuw: Westpoint; een drinkglas La Trappe Tilburg; bierglaasjes van de kanonbal Jan Pijnenburg bij RKTWC; een theelepeltje van Henri Vermeer, juwelier in de Heuvelstraat; een koektrommel met alweer het Paleis-Raadhuis, de Rijks-HBS, het Wilhelminapark en het interieur van een textielfabriek; een bestekset van Swagemakers-Bogaerts; kop en schotels met gemeentewapen Tilburg en een bordje van hotel P. Smulders.

Herkenbaar zijn alle afbeeldingen op de voorwerpen. We kennen de genoemde verenigingen, bedrijven die 'horen bij onze stad'. Jubilea van verenigingen worden gememoreerd met glazen of theelepeltjes. Interessant is te zien hoe de stad Tilburg steeds wordt verbeeld. Het Paleis-Raadhuis, het standbeeld van Willem II en de kruikenzeiker scoren hoog. Zijn dat onze stadsiconen waarmee we onze woonplaats verbeelden? Interessant om daar eens onderzoek naar te doen. Welke afbeeldingen worden in welke periode gebruikt om de stad te verbeelden? De voorwerpen zijn te zien in een digitaal fotoalbum op Facebook Stadsmuseum Tilburg.