Fotografie Lucia Kerstens Burgers Tilburg droomstad
Activiteit 15 juli tot en met december 2016

Puzzelen aan maquette van Tilburg

Stadsmuseum Tilburg en de Bibliotheek Tilburg Centrum zijn op zoek naar ‘stratenmakers, ‘bouwvakkers’, onderzoekers en begeleiders om de Tilburg Maquette, schaal 1:1.000, af te maken. In 2015 begon oud-Tilburger Ruud Cleverens met de bouw hiervan, maar door zijn overlijden kwam het werk stil te liggen. Vanaf juli tot en met december 2016 bouwen Tilburgers gezamenlijk aan een maquette van de stad, zoals die er uit zag in de periode 1950-1960. De stad kenmerkte zich toen nog door fabrieken en kerken, maar zou spoedig daarna transformeren tot een moderne stad.

Straten maken

De Tilburg Maquette is gebaseerd op kadasterkaarten, die door Ruud Cleverens nog per perceel zijn ingekleurd. Echter, deze straten zijn alle door elkaar geraakt en moeten als een puzzel weer op de grondplaat van de maquette worden bevestigd. Welke Tilburgers weten zich het stratenpatroon van de jaren 1950-1960 ter herinneren en kunnen bovendien goed puzzelen? Deze nodigen we uit om in de tweede helft van juli, in de bibliotheek de straten van Tilburg te komen leggen. ‘Stratenmakers’ gezocht, aldus!

Lokaliseren textielfabrieken

De tweede klus is het lokaliseren van de ongeveer zeventig textielfabrieken die in de jaren 1950-1960 nog in Tilburg stonden. Met behulp van diverse plattegronden én met de uitkomsten van het onderzoeksproject Twee eeuwen Tilburgse textielfabrieken, zal het niet moeilijk zijn om de locaties te bepalen. Voor deze fase van het maquetteproject hebben we onderzoekers nodig, die beeldmateriaal verzamelen van de talloze textielfabrieken, en die kadastertekeningen kunnen interpreteren. Deze onderzoekers zijn nodig in de eerste helft van augustus. Werkplaats is de Bibliotheek Tilburg Centrum.

Bouw van textielfabrieken

Na inventarisatie van de textielfabrieken, moeten deze op een schaal 1: 1.000 worden gebouwd. hiervoor zoekt het Stadsmuseum zowel onderzoekers als bouwers. De eersten moeten het documentatiemateriaal van de fabrieken analyseren, om vervolgens de bouwers te instrueren hoe deze fabrieken in het klein moeten worden gebouwd. Hiervoor is technische kennis vereist, evenals handigheid in het werken met hout. Voor deze klus willen we stimuleren dat ouderen de jongeren helpen om de Tilburg Maquette te bouwen. Kennis- en ervaringsoverdracht staan centraal! Bouwers en onderzoekers gezocht voor de tweede helft van augustus en de maand september.

Inwijding in Tilburgse geschiedenis

De bouw van de Tilburg Maquette is een mooie gelegenheid om in de geschiedenis van Tilburg te duiken. De ’bouwvakkers’ en ‘stratenmakers’ mogen op excursie naar de Tilburgse wijken en gebieden die zij gaan bouwen. Ter plekke maken zij foto’s, ter inspiratie voor de bouw van de maquette. De nieuwe foto’s moeten vergeleken worden met de oude. Welke gebouwen staan er nog steeds? Stonden ze er al in de periode 1950-1960? Door mee te werken aan de Tilburg Maquette maken jongeren en nieuwe Tilburgers op creatieve wijze kennis met de stad Tilburg.

KinderBouwPlaats

Naast de bouw van een Tilburg maquette, bouwen kinderen aan een eigen fantasiestad. Tijdens de lange zomervakantie is de KinderBouwPlaats geopend. Er zijn honderden blokjes hout aanwezig, waarmee de kinderen hun eigen stad maken. Voor deze activiteit zoeken het Stadsmuseum en de bibliotheek jonge begeleiders die de kinderen helpen hun stad te verwezenlijken.

Organisatie: Stadsmuseum Tilburg en de Bibliotheek Tilburg Centrum

Periode: Vanaf 15 juli tot en met december 2016

Openingstijden: zie www.bibliotheekmb.nl

Locatie: de Bibliotheek Tilburg Centrum, Koningsplein 10, 1e etage