Dewi Johan 8
Depot Stadsmuseum Tilburg - foto Dewi Johan
Activiteit 1 tot en met 7 april 2023

Museumweek 2023: activiteiten in het depot van Stadsmuseum Tilburg

Tijdens de Nationale Museumweek 1 tot en met 7 april 2023 zijn er diverse activiteiten in het depot van Stadsmuseum Tilburg. We beginnen met een weekend waarin we tekenworkshops en rondleidingen aanbieden. De rondleidingen en workshops geven we deze keer niet zelf: we hebben inspirerende mensen uitgenodigd om je het depot en de objecten te laten zien en kunstenaars van Vincents Tekenlokaal begeleiden je bij het tekenen.

Maiia Reith
"Vertellen van verhalen is een drijfveer van mijn gaande beeldende onderzoek, of het om het illustreren oftewel tekenen en schilderen gaat. Alles draagt een verhaal in zich, waardoor het levendige ontstaat en een nieuwe betekenis wordt geboren. Als wij er goed omheen kijken en luisteren, zouden wij het gefluister kunnen horen en iets moois kunnen laten verschijnen."

Hoishan Mak "Als beeldende kunstenaar vind ik schatgraven het mooiste wat er is. Een schat kan bijvoorbeeld een voorwerp, persoon of verhaal zijn. Ik verwerk dit in schilderijen, emailles en sociale projecten en hoop hiermee de kijker te inspireren om ook eens op zoek te gaan naar een schat."

Bas Wouters "Als rondleider vertoef ik elke maand wel eens in het depot van het stadsmuseum in ‘het Dröge pand' aan de Goirkestraat. Dan ben ik daar samen met een aantal bezoekers en verwonder me vooral over de verhalen die er bij hen loskomen. Achter die verhalen voel je de geschiedenis van de stad. Je krijgt een glimp te zien van de ziel van de stad en van de mensen die samen de stad vormen. Wanneer iedereen weer weg is blijft er altijd een bijzonder soort stilte achter. De verhalen en herinneringen zijn uitgewisseld en kunnen weer verder gedeeld worden met anderen. Maar tussen de duizenden zwijgende voorwerpen in al die stellingkasten blijft altijd de stilte hangen."

Zaterdag 1 april 2023

Tekenen en rondleidingen in het depot

• 10.00 tot 12.00 uur. Toelichting op de collectie gevolgd door een tekenworkshop door Maiia Reith. Tijdens deze rondleiding en workshop maakt Maria van der Heyden foto's voor publicatiedoeleinden. Wil je niet op de foto, dan kun je dat die ochtend aangeven.
  • 12.30 tot 13.30 uur. Rondleiding door het depot door Bas Wouters - VOL, aanmelden kan niet meer
  • 14.00 tot 16.00 uur. Toelichting op de collectie gevolgd door een tekenworkshop door Maiia Reith

Per tekenworkshop kunnen maximaal 10 mensen deelnemen. Papier en tekenmateriaal is aanwezig. Gebruik van eigen schetsblokjes, potloden, krijt is mogelijk. Vanwege de kwetsbaarheid van de locatie en het ontbreken van een wateraansluiting werken we niet met verf (aquarel, acryl e.d.).

De kosten voor de tekenworkshop zijn € 15 per persoon. Wil je gebruik maken van de Meedoenregeling van de gemeente Tilburg, stuur dan een bericht aan boekingen@vincentstekenlokaal.nl. Noteer hierin welke dag en welk tijdstip je mee wilt gaan doen. En daarnaast de naam en geboortedatum van de deelnemer en het bijbehorende klantnummer van de Meedoenregeling.

Deelname aan de rondleiding is niet meer mogelijk.

Verzamelen om 12.25 uur bij de balie van het TextielMuseum, Goirkestraat 96 in Tilburg.

Zondag 2 april 2023

Tekenen en rondleidingen in het depot

• 10.00 tot 12.00 uur. Toelichting op de collectie gevolgd door een tekenworkshop door Hoishan Mak
  • 12.30 tot 13.30 uur. VOL - Rondleiding door het depot door Bas Wouters
  • 14.00 tot 16.00 uur. Toelichting op de collectie gevolgd door een tekenworkshop door Hoishan Mak

Dinsdag 4 april om 13.00 uur - VOL

Deelname aan de rondleiding is niet meer mogelijk.

Verzamelen om 12.55 uur bij de balie van het TextielMuseum, Goirkestraat 96 in Tilburg.

Woensdag 5 april 13.00 - VOL

Kunstenaars en ambachtslieden verbeelden de stad

Raymon Baars "Kunsthistorici houden zich dagelijks bezig met het onderzoeken van beelden. Van enorme schilderijen over glorieuze geschiedenissen tot de kleinste miniatuurportretten. Zo is Tilburg door de tijd heen ook in beeld gebracht door verschillende kunstenaars en ambachtslieden."

In een rondleiding gaat Raymon in gesprek met de deelnemers over verschillende Tilburgse objecten die ieder een specifiek onderdeel van de stedelijke identiteit in heden en verleden in kaart brengen. Hoe laten prominente fabrikanten zich portretteren? Hoe zien we de industrialisatie van Tilburg terug in deze beelden? En voor welke onderwerpen kiezen kunstenaars en daarmee welke beslist niet? Ontdek het in het depot van Stadsmuseum Tilburg.

Donderdag 6 april om 11.00 uur - VOL

Zwijgende voorwerpen

Rondleiding door het depot door Bas Wouters. Informatie zie hierboven bij dinsdag 4 april.

Deelname aan de rondleiding is niet meer mogelijk.

Verzamelen om 10.55 uur bij de balie van het TextielMuseum, Goirkestraat 96 in Tilburg.

Vrijdag 7 april om 13.00 uur - VOL

Zwijgende voorwerpen

Deelname aan de rondleiding is gratis.