Tom arm Foto Maria van der Heyden
Tilburg Tattoo. Theun - foto Maria van der Heyden
Activiteit 1 maart - 31 mei 2023

Expositie Tilburg Tattoo - Verhalen onder je huid

Tatoeages zijn er in vele soorten en maten en mensen laten ze om uiteenlopende redenen zetten. Stadsmuseum Tilburg bracht een groep getatoeëerden bij elkaar met een sterke overeenkomst: de liefde voor Tilburg. Die liefde is bij hen zo sterk, dat zij deze voorgoed onder hun huid dragen. In de expositie Tilburg Tattoo – Verhalen onder je huid komen de beelden en verhalen van deze mensen bij elkaar. Van 1 maart tot en met 31 mei 2023 te zien in het TijdLab in de Bibliotheek LocHal.

Ruggen, armen, vingers, benen, een brede borst en zelfs de binnenkanten van diverse lippen zijn getatoeëerd met Tilburgse motieven. De halve stad komt in tattoos voorbij met de Heuvelse Kerk, de Hasseltse Kapel, de Tilburgse Kermis, het kroepoekdak van het station, de hoge woontoren Westpoint, het Paleis- Raadhuis en het voetbalstadion van Willem II. Maar ook de kruikenzeiker, het Tilburgse stadswapen, ons kruidenlikeur Schrobbelèr en uiteraard de cijfers 013. Het is de trots op en liefde voor de stad die deze mensen deed beslissen Tilburg voor de rest van hun leven bij zich te dragen onder hun huid.

De liefde voor voetbalclub Willem II komt ook terug. Het gehele clublied is op een rug terug te vinden, naast de beker die Tilburg in mei 2019 net niet won. De tattoo van die beker werd al gezet vóór de finale, in de overtuiging dat Willem II van Ajax zou winnen. Een kleine aanpassing na de verloren finale maakte de tatoeage weer kloppend.

In de expo vertelt elke deelnemer over de keuze van hun tattoo, en ook over hun band met de stad. Opmerkelijk is dat sommigen vertellen dat de stad helemaal niet zo mooi is, maar toch willen ze er nooit meer weg. Of zoals een deelnemer zegt: “Als ik de Heuvelse Kerk zie, weet ik dat ik thuis ben. Net als Koning Willem II, adem ook ik hier vrij”.

De foto’s en korte filmpjes werden gemaakt door Tilburgse makers. Maria van der Heyden maakte de foto’s, Job van Etten zette de deelnemers op film. De beelden worden in Regionaal Archief Tilburg bewaard voor de toekomst, zelfs de achterkleinkinderen van de geportretteerden kunnen ze in de toekomst bekijken.

Met deze collectie heeft Stadsmuseum Tilburg een verrassende verzameling samengesteld, eentje die raakt aan de identiteit van de stad. Stadsmuseum Tilburg stimuleert de verbinding tussen het erfgoed en de identiteit van de gemeente Tilburg, zodat de inwoners zich meer met elkaar en met de stad verbonden voelen. De expositie Tilburg Tattoo – Verhalen onder je huid is van 1 maart tot en met 31 mei 2023 te zien in het TijdLab in de Bibliotheek LocHal, tijdens de openingstijden van de bibliotheek. Op 18 april worden er extra activiteiten georganiseerd vanwege de Verjaardag van Tilburg. Houd daarvoor de website van Stadsmuseum Tilburg in de gaten!

Het TijdLab is een initiatief van Stadsmuseum Tilburg en de Bibliotheek LocHal.

Ga ik ooit weg uit Tilburg? Tilburg gaat in ieder geval nooit uit mij, dat weet ik wel zeker

- Koert, één van de deelnemers aan Tilburg Tattoo