Michiel Tilburg Tattoo hier adem ik vrij HEY LR
Tilburg Tattoo. Marc - Foto Maria van der Heyden
Activiteit dinsdag 18 april 2023

Een Tilburg Tattoo als verjaardagscadeau

Op dinsdag 18 april vieren we de Verjaardag van Tilburg. Het TijdLab koppelt deze feestdag aan de expositie Tilburg Tattoo - Verhalen onder je huid en trakteert op tijdelijke tatoeages. In deze expo in het TijdLab (in de Bibliotheek LocHal) vertellen de dragers van die tattoos hun verhaal in korte filmpjes. De liefde voor de stad komt tot uiting onder de huid!

Als cadeau aan de jarige stad delen we op 18 april in het TijdLab Tilburgse plaktattoos uit, zodat iedereen tijdelijk die liefde voor Tilburg op de huid kan dragen. Als je een tattoo komt halen, vragen we je er ook eentje achter te laten, getekend wel te verstaan. Dus laat je creativiteit stromen! Wat vind jij als Tilburgs beeld een geschikte tatoeage?

De plaktattoo die uitgedeeld wordt, is ontworpen door tattoo-artist Frankie Deny, één van de deelnemers aan de expositie. Zorg dat je er op tijd bij bent, er wordt uitgedeeld zolang de voorraad strekt! De expositie 'Tilburg Tattoo – Verhalen onder je huid' is te vinden op de eerste verdieping van de Bibliotheek LocHal in het TijdLab en nog te zien tot en met eind mei 2023. Stadsmuseum Tilburg gaat hiermee op zoek naar de liefde voor de stad en de uitingen die mensen geven aan deze identiteit.

Als extraatje worden deze foto’s en films op 18 april ook opgenomen in de collectie van Regionaal Archief Tilburg. Hiermee worden ze zeker gesteld voor de toekomst en voor altijd bewaard. Ze vormen vanaf dan onderdeel van de uitgebreide foto- en filmcollectie van het archief en komen automatisch ook terecht in de brede beeldbank BrabantinBeelden. De foto’s zijn gemaakt door Maria van der Heyden, de films door Job van Etten. Op www.regionaalarchieftilburg.nl zijn ze te bekijken door te zoeken op Tilburg Tattoo bij foto/film/geluid.

Op 18 april 1809 kreeg Tilburg stadsrechten van Lodewijk Napoleon. Sinds enkele jaren wordt die dag, ook door de gemeente Tilburg, gevierd als de Verjaardag van Tilburg. Stadsmuseum Tilburg maakte er eerder al een animatie over, die uitleg geeft aan deze historische gebeurtenis in 1809.

Het TijdLab is een initiatief van Stadsmuseum Tilburg en de Bibliotheek LocHal.