Reeshof Gebied waar de latere woonwijk de Reeshof is gebouwd 1980 foto gemeente Tilburg
Gebied waar de latere woonwijk de Reeshof is gebouwd 1980 - foto gemeente Tilburg
Reeshof Villa Koolhoven aan de Bredaseweg foto Lambach
Reeshof Villa Koolhoven aan de Bredaseweg - foto Lambach
Reeshof Wilhelminakanaal bij de sluis aan de Voldijk in 1924 Bureau Statistiek en Voorlichting
Reeshof Wilhelminakanaal bij de sluis aan de Voldijk in 1924 - foto Bureau Statistiek en Voorlichting
Reeshofweg 1977 foto Dré van den Bogaard
Reeshofweg 1977 - foto Dré van den Bogaard
Reeshofweg 1928 foto gemeente Tilburg
Reeshofweg 1928 - foto gemeente Tilburg
Activiteit zaterdag 15 april 11.00 - 15.00 uur

15 april in de Reeshof: expo ter ere van de Verjaardag van Tilburg

De gemeente Tilburg viert de verjaardag van Tilburg op zaterdag 15 april in de Reeshof. Een gebied waarvan sommigen denken dat het nauwelijks geschiedenis heeft. Maar is dat wel zo? Nee, natuurlijk niet! Miranda van de Mortel dook in de geschiedenis van de Reeshof om in opdracht van de gemeente en aangestuurd door Stadsmuseum Tilburg, een foto-expositie samen te stellen. De foto's komen uit de collectie van Regionaal Archief Tilburg.

Deze expositie is op 15 april tussen 11.00 en 15.00 uur te bezoeken in wijkcentrum en bibliotheek Heyhoef. Bij de expositie hoort een folder, die bezoekers aan de hand van oude beelden een blik geeft op de geschiedenis van het jonge Tilburgse stadsdeel. We gaan daarmee een paar eeuwen terug in de tijd. Vroeger bestond de Reeshof vooral uit moeras, vennen en heide. Toen het land ontgonnen werd, veranderde het in een bos- en landbouwgebied. Toch bleef het gebied moeilijk te bereiken: het vervoer ging nog lang over zandpaden en karrensporen.

Het historisch hart van de Reeshof ligt in het Reeshofpark. Daar lag Rey’s hof, landhuis van oud-legerkapitein Charles Reij de Carle. De nagebouwde toegangspoort in het park laat zien waar het ongeveer lag. Charles begon in 1763 met het ontginnen van het gebied. De stenen van zijn huis werden later waarschijnlijk weer gebruikt voor de bouw van de Hoeve Reeshof. Dit gebouw staat er nog, is onlangs gerestaureerd en is het enige gemeentelijke monument van de Reeshof.

Vaak was het pionieren op de heidegrond. Landbouw was er niet altijd eenvoudig. Vanaf 1916 doorkruiste het Wilhelminakanaal het gebied, wat een flinke verandering was. Ook de uitbreidingen vanaf de jaren ’70 veranderden het Reeshofgebied drastisch. Gesworen Hoek, vernoemd naar een water dat daar vroeger lag, was de eerste wijk in de nieuwe Reeshof. Veel later werd het nieuwe stadsdeel aangesloten op het spoor, met de komst van het station in 2003. Nu is de Reeshof een stadsdeel met bijna 44.000 inwoners, een substantieel aandeel van alle inwoners van de stad.

We wensen de inwoners samen met de burgemeester een mooie verjaardag op 15 april.

Stadsmuseum Tilburg viert de verjaardag op de eigenlijke dag, 18 april, bij de expositie Tilburg Tattoo – Verhalen onder je huid, te zien in het TijdLab in de LocHal. Kun je dus niet naar de Reeshof op 15 april, kom dan vooral naar het TijdLab!