Doek van Jan Dijker 1978 Particuliere collectie foto Jan van Oevelen
Schilderij van Egbert Dekkers 1942 Particuliere collectie foto Jan van Oevelen
Activiteit Vrijdagochtend 12 mei

Sint Job. Meditatieochtend - Omgaan met tegenslagen

Voorafgaand aan het Sint Job-Pleinfeest van zondag 14 mei waarin Job centraal staat, is er op vrijdagochtend 12 mei een meditatie over het omgaan met tegenslag.

Soms zit het je tegen in het leven. Gelukkig betekent dat niet altijd een tegenslag zoals Job die ervaarde, maar kan het wel een uitdaging zijn om met die tegenslagen om te gaan. Religieuze tradities hebben hun eigen, verschillende manier om die uitdaging aan te gaan. Binnen het zenboeddhisme wordt in dat opzicht de nadruk te gelegd op ‘onthechten’ of ‘loslaten’. Maar hoe doe je dat? Hoe leer je ontspannen in tijden van verhoogde stress? In deze meditatiesessie gaan we daar mee aan de slag. Gijs Mushin van Gaans (1976) beoefent al elf jaar actief het zenboeddhisme en begeleidt deze meditatie.

Doe je mee?

Trek gemakkelijke kleren aan en kom vanaf 9.30 uur naar de Kapittelzaal in Sociaal Cultureel Centrum De Schalm om kennis te maken met elkaar en de yogamat klaar te leggen. Om 10.00 uur gaan we gezamenlijk naar de expositie ‘Job, traditie door de jaren heen’ om het verhaal van Job te begrijpen. Vervolgens begint de meditatie om 10.30 uur die duurt tot 11.30 uur. Als laatste sluiten we af met een kopje koffie of thee in de Foyer van De Schalm.

Deze meditatieochtend wordt georganiseerd door Stadsmuseum Tilburg en Stichting Sint Job. Omdat er maximaal 10 deelnemers kunnen meedoen, is aanmelding nodig, zie de knop hieronder. Er zijn geen kosten verbonden aan dit programma.

Locatie

Sociaal Cultureel Centrum De Schalm – Kapittelzaal, Trappistinnentuin 77, 5057 DJ Berkel-Enschot.