Still Oude Markt Lodewijk Napoleon
Still Oude Markt met Lodewijk Napoleon - Job van Etten
Nieuws 07-04-2021

18 april De Verjaardag van de stad

De verjaardag van Tilburg is op 18 april. In 1809, meer dan tweehonderd jaar geleden gaf de uit Frankrijk afkomstige koning Lodewijk Napoleon stadsrechten aan het dorp Tilburg waar toen meer dan 9.000 mensen woonden. Het dorp was belangrijk en stemde de koning tot tevredenheid. Een titel als 'stad' waardig, waarmee Tilburg in de steden van het rijk gerangschikt werd, zo schreef Lodewijk Napoleon. Zo spoedig mogelijk volgde de benoeming van burgemeester, wethouders en vroedschappen.

In acht genomen hebbende de belangrijkheid van het dorp Tilburg

- Lodewijk Napoleon, 18 april 1809

Waarom we op 18 april de verjaardag van de stad vieren, wordt in een filmpje uitgelegd dat Job van Etten maakte in opdracht van Stadsmuseum Tilburg. De Tilburgse filmmaker gebruikte daarvoor een aquarel van de Oude Markt uit de collectie van Stadsmuseum Tilburg. De hoofdrol is voor Lodewijk Napoleon (collectie RijksMuseum) die de akte overhandigt aan de eerste burgemeester van Tilburg, Martinus van Dooren. Op de achtergrond zien we het 'kasteeltje' van Van Dooren dat op de plek stond van de huidige Fontys Hogeschool voor de Kunsten. De nabijgelegen Stadstraat herinnert ons aan deze feestelijke gebeurtenis.

Tilburg is een stad waar we allemaal trots op zijn

- Job van Etten

De verjaardag van Tilburg wordt een nieuwe traditie. Het wordt een dag waarop we de trots op Tilburg laten zien. We organiseren verschillende activiteiten, eten taart en hangen de Tilburgse vlag uit. De verjaardag van Tilburg is op 18 april en dat vieren we in de hele gemeente Tilburg.