STILLLEVEN TILBURG 2 Studio Rocco Verdult
STILLLEVEN TILBURG 1 Studio Rocco Verdult
Nieuws 04-05-2021

Nieuwe aanwinst collectie. StiLLLevens van Coba Pulskens, Piet Gerrits en familie Löb

Een nieuwe aanwinst voor de collectie van Stadsmuseum Tilburg. Drie maquettes in miniatuur, die de levensbepalende gebeurtenissen van Coba Pulskens, de familie Löb en Piet Gerrits laten zien in een StiLLLeven. Ter gelegenheid van 75 jaar bevrijding in 2020 ontwikkelde Studio Rocco Verdult 75 maquettes over Brabanders tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na diverse exposities van de maquettes kregen gemeenten de gelegenheid hun eigen verhalen te bewaren. Ook in Tilburg zijn de maquettes bewaard. Om te laten zien en de verhalen te vertellen.

Augustus 1942. De familie Löb treft een tragisch lot. Vanuit het katholieke gezin, waarvan de ouders in eerste instantie joods waren, traden maar liefst zes van de zeven kinderen in bij de kloosters van trappisten en trappistinnen, beide in Berkel-Enschot. Toen in augustus 1942 de joden werden gedeporteerd en de bisschoppen daartegen protesteerden namen de Duitsers represaillemaatregelen. Katholieke joden werden opgepakt. ’s Nachts werden de drie zussen opgehaald en later hun drie broers. Het StiLLLeven is geheel zwart om aan te geven dat de gebeurtenis zich ’s nachts afspeelde. Lees meer over de dood in habijt.

Januari 1944. ‘Nog erger dan de mof!’, dat is Piet Gerrits in de ogen van vele Tilburgers. De politieagent is fanatiek NSB’er, sluit zich aan bij de Sicherheitsdienst en ‘jaagt’ op joden. In januari 1944 willen leden van het verzet Piet Gerrits in een val lokken. Rond de vijfsprong bij de Nieuwlandstraat-Tuinstraat-Stationsstraat-Noordstraat-Korte Schijfstraat staat een schutter klaar om Gerrits om te leggen. Piet kwam wel, maar vanaf een andere kant, via een omweg. Het plan is mislukt en niet Piet Gerrits maar de leden van het verzet worden gearresteerd en ter dood veroordeeld. In dit filmfragment vertelt Rob van Putten over de levensbepalende gebeurtenis van Piet Gerrits.

Personal life changing war stories

- Brabant Remembers

Juli 1944. Coba Pulskens woonde in de Diepenstraat. Zij bood onderduik aan joden, verzetsmensen en militairen. Op 9 juli 1944 werden Coba en haar onderduikers verraden. De drie jonge piloten werden achter het huis van Coba doodgeschoten. Coba moest een laken gaan halen, maar kwam naar buiten met de Nederlandse vlag. Een dappere daad die zij met de dood moest bekopen. Het moment dat Coba met de vlag naar buiten komt, is vastgelegd in de maquette. Lees hier het verhaal over het roodwitblauwe doodslaken.

De drie maquettes worden bewaard in het depot van Stadsmuseum Tilburg. Het liefst zien we deze op een locatie om de verhalen van Coba Pulskens, Piet Gerrits en de familie Löb te vertellen en om met elkaar te praten over oorlog, en vooral over vrijheid. Op 4 mei staan we stil. Stil bij de levens van de mensen die omkwamen tijdens de oorlog. StiLLLevens.

Wie interesse heeft om de maquettes (tijdelijk) te plaatsen in een school, MFA of bibliotheek of overdekte winkelpassage, neemt contact op met Stadsmuseum Tilburg.

De foto's zijn van Studio Rocco Verdult.