51330
St. Paulus school, 1930 Molenbochtplein - foto I. de Reis - collectie Regionaal Archief Tilburg
Activiteit Woensdagavonden van 13 september t/m 8 november 2023

TilburgKlas 2023 - de geschiedenis van Tilburg in acht lessen - VOL

Wat weet jij van de geschiedenis van Tilburg? Van het ene onderwerp misschien wat meer dan van het andere. Maar ken je de geschiedenis vanaf het prilste begin tot het heden? Die historische tijdlijn is het uitgangspunt van de TilburgKlas, een cursus van acht avonden van twee uur, waarin experts elk een tijdvak voor hun rekening nemen.

De TilburgKlas 2023 begint met archeologie, gevolgd door de middeleeuwen, geloof, sport en muziek. Daarna komen de industriële ontwikkeling, de Tweede Wereldoorlog en architectuur aan bod. De achtste avond is een vrije avond waarin cursisten uit de Tilburgklas zelf de lezingen verzorgen. Zij delen hun verhalen met de deelnemers van de TilburgKlas.

De TilburgKlas wordt voor het vierde jaar op rij gegeven. Heemkundekring Tilborgh en Stadsmuseum Tilburg werken samen in de organisatie van de acht lesavonden. De docenten geven tips en aanwijzingen voor literatuur of andere bronnen, maar er is geen cursusboek of syllabus.

Data en tijdstippen bijeenkomsten
De acht bijeenkomsten zijn van 19.30 tot 21.30 uur. Inloop vanaf 19.15 uur.
Alle locaties zijn in Tilburg.

Woensdagavond

• Woensdag 13 september - Archeologie in MFA De Poorten (Hasseltstraat 194) met een lezing en rondleiding langs tentoonstelling over het kasteel en zijn bewoners.
  • Woensdag 20 september - Middeleeuwen in Regionaal Archief Tilburg (Kazernehof 75) met een lezing en mini-expo van enkele archiefstukken.
  • Woensdag 27 september - Geloof bij de Minderbroeders Kapucijnen (Korvelseweg 165) met een lezing en een rondleiding door de kloosterkerk.
  • Woensdag 4 oktober - Muziek en Sport in het Kessels Museum (Stationsstraat 26) met twee lezingen en een muzikale afloop.
  • Woensdag 18 oktober - Tweede Wereldoorlog in Factorium Cultuurmakers (Koningsplein 11A) met een rondleiding door het Vrijheidspark en aansluitend een lezing.
  • Woensdag 1 november - Architectuur bij Bedaux de Brouwer Architecten (Stadhuisplein 75E/gebouw voormalig Tilburgs Kantongerecht), lezing.
  • Woensdag 8 november - Vrije avond in Regionaal Archief Tilburg (Kazernehof 75) met een lezingen-avond verzorgd door de cursisten van de TilburgKlas
  • Woensdag 15 november - Industrialisatie in Regionaal Archief Tilburg (Kazernehof 75) met een lezing. INHAALLES

Helaas voor geïnteresseerden: het maximaal aantal deelnemers is al bereikt door de wachtlijst die in vorige jaren is ontstaan voor de TilburgKlas. Aanmelden kan niet meer.

De TilburgKlas 2024 is al vol. Geïnteresseerden voor de wachtlijst kunnen mailen naar sandra.van.dam@stadsmuseumtilburg.nl.