Jv Oevelen 20
Deelnemers TilburgKlas 2022 - foto Jan van Oevelen
Nieuws 16-11-2022

TilburgKlas 2022 succesvol afgesloten

Donderdag 10 november 2022 sloten bijna 40 inwoners van de gemeente Tilburg de TilburgKlas af. Acht lessen – van archeologie (oudste tijd) tot architectuur (nieuwste tijd) - waren op verschillende locaties georganiseerd. Een gastlezing bij de Minderbroeders Kapucijnen op de Korvel, een rondleiding (in het donker) door het Vrijheidspark vanwege het thema WOII of zittend in een industrieel gebouw voor de lezing over industrialisatie. Het voegde toe aan de beleving. Dankzij de kundige sprekers leerden de deelnemers over archeologie, middeleeuwen, geloof, muziek, sport, industrialisatie, oorlog en architectuur. Op de laatste avond werd traditiegetrouw gevuld door de deelnemers zelf. Degenen die wilden, verdiepten zich in een onderwerp en dit leverde vier interessante presentaties op!

Wil van Dijk gaf een levendige lezing over de verschillende natuurgebieden van Tilburg, zoals het Stadsbos013, de Warande, de Drijflanen en een nieuwe voor velen: het Bleukenbos (ook Bleukbos). Mooi om de geschiedenis van deze natuurgebieden te leren kennen.

Maartje Vosters, docent Nederlands, behandelde een thema dat haar boeit, poëzie in de Eerste Wereldoorlog. Poëzie speelde vroeger een grote rol, zoals in het onderwijs, in de krant. Ook werd het veel gebruikt om gevoelens te uiten, bijvoorbeeld van patriotisme, angst, sensatie etc. De modernistische kunststroming ontstond, en ook dichters namen dat over, zoals Paul van Ostaijen uit 1921.

Anja van Doormaal vertelde over een bijzondere vondst in haar achtertuin: een keramieken kop van hardgebakken klei. De kop is hol, er hoort een lijf onder, maar dat is verdwenen. Bernardus Weber was een vroegere bewoner van haar huis en zou het gemaakt hebben als onderdeel van een kerstgroep. Hij was niet de eerste de beste pottenbakker, hij werkte namelijk voor de Amerikaanse filmindustrie.

Saskia Blijlevens nam het publiek mee in een spoedcursus stamboomonderzoek, met haar eigen familie als leidraad. Via wiewaswie.nl liet ze zien hoe eenvoudig het kan zijn om generaties terug te kunnen gaan. Ook gaf ze tips om je gegevens vast te leggen met bv Geneanet. Daarin kun je een stamboom en een kwartierstaat maken. Voor haar familie ging ze ongeveer negen generaties terug!

Fantastisch, na 44 jaar begin ik me nu toch een beetje Tilburger te voelen... Tilburg, waar ik (niet) geboren ben...

- Deelnemer van de TilburgKlas 2022

De avond werd afgesloten met een ludieke quiz van Heemkundekring Tilborch is samenwerking met Moniek Verhaaren, gewonnen door Jan, Hugo en Anja. Gefeliciteerd! De deelnemers gingen naar huis met een certificaat op zak.

De TilburgKlas wordt jaarlijks georganiseerd door Stadsmuseum Tilburg en Heemkundekring Tilborch, meestal in het najaar. Via de websites van beide organisaties worden de nieuwe versie van 2023 aangekondigd, waarna inschrijven mogelijk is.

TilburgKlas heeft mij dichter bij Tilburg gebracht.

- Deelnemer van de TilburgKlas 2022