Opvolger van busseltje in Udenhout fotograaf onbekend079650
De begrafenisstoet van koning Willem II SMT00959
De begrafenisstoet van koning Willem II - collectie Stadsmuseum Tilburg
Nieuws 26-10-2022

Wie wil zijn persoonlijk rouwaltaartje in huis laten fotograferen?

Het TijdLab start eind van het jaar het programma ‘Deze en gene zijde’, over de dood en rouwcultuur, en doet een oproep:

Wie wil zijn persoonlijk rouwaltaartje in huis laten fotograferen?

Heb je thuis een altaartje of gedenkplek met voorwerpen of foto’s om je naasten die overleden zijn te gedenken? En zou je het leuk vinden om dat te delen en het verhaal dat daarbij hoort te vertellen? We komen je verhaal graag vastleggen! Dat doen we door foto’s te laten maken door een professionele fotograaf. Eén foto van je altaartje en één foto van jou (als je dat wilt). Een schrijver zal het verhaal bij je gedenkplek in een paar zinnen opschrijven. Het gaat om altaartjes die in Tilburg, Berkel-Enschot, Udenhout of Biezenmortel staan, maar de verhalen van de mensen die herdacht worden, hoeven niet persé uit Tilburg te komen. Iedereen gedenkt op zijn of haar manier en die diversiteit mag zeker te zien zijn.
Deze foto’s met verhaal worden tentoongesteld in het TijdLab in de Bibliotheek LocHal en later misschien ook digitaal opgeslagen om ze te bewaren voor toekomstige generaties. Natuurlijk krijg je zelf ook een exemplaar van de foto’s.

We zijn ook geïnteresseerd in de bermmonumentjes en gedenktekens in de openbare ruimte. Heb jij zo’n plek gemaakt voor iemand die je dierbaar was? Wil je daar over vertellen? We horen het graag.

Om mee te doen stuur je een email naar: TijdLab@bibliotheekmb.nl. Hier kun je ook terecht om je eventuele vragen te stellen.

Met het programma ‘Deze en gene zijde’ laat het TijdLab zien hoe Tilburgers aandacht geven aan geliefde overledenen. Van december 2022 tot en met maart 2023 is de expositie te bezoeken en kunnen geïnteresseerden deelnemen aan verschillende programma-onderdelen rondom het thema Dood en Rouw. Er zijn rondleidingen, stadswandelingen en een lezing.

In het TijdLab in de Bibliotheek LocHal maken we programma's over Tilburgs Erfgoed. Het TijdLab is een samenwerking tussen Stadsmuseum Tilburg en de Bibliotheek Midden Brabant. Je vindt er niet alleen de uitgebreide Tilburgcollectie van de Bibliotheek, maar je stuit er ook op allerlei voorwerpen, foto’s en films over de stad. Ook Tilburgse tradities en rituelen worden er belicht. Vanuit steeds weer andere invalshoeken krijg je zo een beeld van de geschiedenis, het heden en de toekomst van Tilburg en haar inwoners, die voortdurend in ontwikkeling zijn.