Schmidlin Collectie Regionaal Archief Tilburg 64209
Foto: Schmidlin - Collectie Regionaal Archief Tilburg
Activiteit 7 september t/m 10 november 2022

TilburgKlas 2022 - de geschiedenis van Tilburg in acht lessen

Wat weet jij van de geschiedenis van Tilburg? Van het ene onderwerp misschien wat meer dan van het andere. Maar ken je de geschiedenis vanaf het prilste begin tot het heden? Die historische tijdlijn is het uitgangspunt van de TilburgKlas, een cursus van acht avonden van twee uur, waarin experts elk een tijdvak voor hun rekening nemen.

De TilburgKlas 2022 begint met archeologie, gevolgd door de middeleeuwen, geloof en sport en muziek. Daarna komen aan bod de industriële ontwikkeling, de Tweede Wereldoorlog en architectuur. Op de achtste cursusavond zijn we aangekomen bij de 21e eeuw.
De docenten geven tips en aanwijzingen voor literatuur of andere bronnen, maar er is geen cursusboek of syllabus.

De TilburgKlas wordt voor het derde jaar op rij gegeven. Heemkundekring Tilborgh en Stadsmuseum Tilburg werken samen in de organisatie van de acht lesavonden. Elk jaar is er meer interesse dan dat er plaats is voor de cursisten. Vandaar dat in het najaar van 2022 de cursus op twee avonden wordt aangeboden. In de eerste helft van september kunnen dan ook twee groepen van start met de TilburgKlas

Data en tijdstippen bijeenkomsten
De acht bijeenkomsten zijn van 19.30 tot 21.30 uur. Inloop vanaf 19.00 uur.
Alle locaties zijn in Tilburg.

Groep 1 – op woensdagavond VOL

• Woensdag 7 september - Archeologie in MFA De Poorten (Hasseltstraat 194)
  • Woensdag 21 september - Middeleeuwen in Regionaal Archief Tilburg (Kazernehof 75)
  • Woensdag 28 september - Geloof bij de Minderbroeders Kapucijnen (Korvelseweg 165)
  • Woensdag 5 oktober - Muziek en Sport in MFA De Symfonie (Eilenbergstraat 250)
  • Woensdag 12 oktober - Industrialisatie in de LocHal (Burgemeester Brokxlaan 1000)
  • Woensdag 19 oktober - Tweede Wereldoorlog in Factorium Cultuurmakers (Koningsplein 11A)
  • Woensdag 2 november - Architectuur in Wijkcentrum 't Sant (Beneluxlaan 74)
  • Donderdag 10 november - 21e eeuw in Regionaal Archief Tilburg (Kazernehof 75)

Groep 2 – op donderdagavond (op één avond na) VOL

• Woensdag 14 september - Archeologie in MFA De Poorten (Hasseltstraat 194)
  • Donderdag 22 september - Middeleeuwen in Regionaal Archief Tilburg (Kazernehof 75)
  • Donderdag 29 september - Geloof bij de Minderbroeders Kapucijnen (Korvelseweg 165)
  • Donderdag 6 oktober - Muziek en Sport in MFA De Symfonie (Eilenbergstraat 250)
  • Donderdag 13 oktober – Industrialisatie in de LocHal (Burgemeester Brokxlaan 1000)
  • Donderdag 20 oktober – Tweede Wereldoorlog in Factorium Cultuurmakers (Koningsplein 11A)
  • Donderdag 3 november - Architectuur in Wijkcentrum 't Sant (Beneluxlaan 74)
  • Donderdag 10 november - 21e eeuw in Regionaal Archief Tilburg (Kazernehof 75)

De locaties wisselen per week. Zo leert de cursist verschillende plekken in de stad kennen. Wil je meedoen? Wacht dan niet te lang met aanmelden. Dat kan per mail aan info@stadsmuseumtilburg.nl. Geef je naam, mailadres, telefoonnummer door én voor welke groep je je aanmeldt: groep 1 op woensdagavond, of groep 2 op donderdagavond.

Er kunnen maximaal 23 personen per groep deelnemen. De kosten voor deelname zijn € 85. Iedere cursist betaalt voor de gehele cursus, ook als deze een of meerdere lessen niet kan meedoen.

De TilburgKlas 2022 is afgerond. Nieuwe data voor TilburgKlas 2023 zijn bekend: van woensdag 13 september tot woensdag 8 november 2023. Deze is ook al volgeboekt.