Tilburg kermis in 1986 Foto Frans de Kok Collectie Regionaal Archief Tilburg 1
Tilburg kermis in 1986 Foto Frans de Kok - Collectie Regionaal Archief Tilburg
TLB023000713 003
Kermis in1994 - Fotograaf Multivision & Partners, Tilburg. Collectie Regionaal Archief Tilburg
657647
Tilburgse kermis tijdens zomer 2009 - Fotograaf Frans de Kok. Collectie Regionaal Archief Tilburg
Activiteit 22, 23 en 24 juli 2022

Doe mee met de kermiswandelingen van de Stadsgidserij

Wie van een rondje kermis houdt, zit extra goed dit jaar! De Stadsgidserij heeft kermiswandelingen gemaakt die starten vanuit het TijdLab in de LocHal. Om de puntjes op i te zetten, spraken de gidsen van Stadsgidserij uitvoerig met kermisexploitant Henri Knubben en met Tilburger Lauran Wijffels, auteur van zes kermisboeken.

Na een inleiding over de historie van de kermis en een bezoekje aan de mini-expo in het TijdLab, maken we een rondje over de nostalgische kermis op het Besterdplein. Daar zal dan een bezoek gebracht worden aan een kleine woonwagen uit 1904, het draaiwerk van een draaimolen, de tent met rondleiding van Jan de Graaf over de miniatuurkermis en het terras van de poffertjessalon van Tinus Beekvelt. Wie vragen heeft over deze lekkernij, kan uiteraard bij hem terecht!

Tijdens de wandeling zullen de gidsen dieper ingaan op o.a. de geschiedenis van de kermis in Tilburg, het organiseren hiervan, invloeden, standsverschillen, drooglegging, de Rijdende school en de Tilburgse kermiskoek. Dus Tilburgse kermisliefhebber…. grijp je kans! Altijd Prijs!

Praktische informatie

De Tilburgse Kermis zelf bezoek je van vrijdag 22 juli tot en met zondag 31 juli 2022.

Deze activiteit is onderdeel van Hooggaatie in het TijdLab! Verleden en heden van de Tilburgse kermis, te zien in juli en augustus in het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg)