TLB023000078 001
Tilburgse Kermis 1989. Fotograaf Multivision & Partners, Tilburg. Collectie Regionaal Archief Tilburg
TLB023000713 003
Kermis in1994 - Fotograaf Multivision & Partners, Tilburg. Collectie Regionaal Archief Tilburg
658277
De Tilburgse kermis in juli 2018 - Fotofraaf Frans de KOK. Collectie Regionaal Archief Tilburg
657647
Tilburgse kermis tijdens zomer 2009 - Fotograaf Frans de Kok. Collectie Regionaal Archief Tilburg
Nieuws 16-06-2022

Verleden en heden van de Tilburgse kermis

Hooggaatie in het TijdLab!

In de maanden juli en augustus 2022 gaan we zwieren en zwaaien in het TijdLab! We vertellen het verhaal van het ontstaan, het heden en de toekomst van de Tilburgse Kermis. Er is een mini-expositie met foto’s en voorwerpen en twee botsauto’s en een mooi programma met drie lezingen.

Het programma en de expositie in het Tijdlab is ontstaan in nauwe samenwerking met de gemeente Tilburg. Naast de kermisattracties wil de gemeente meerdere partijen en gebieden rondom het kermisterrein betrekken om zo een completer en gevarieerder "Kermis-event" te laten ontstaan. Om op die manier bezoekers meer te bieden in bijvoorbeeld de Spoorzone, Piushaven, Dwaalgebied en Besterd.

Op 12 juli is er een lezing van Karel Loeff over de kermis en kermiscultuur, geschiedenis, heden en toekomst van de kermis in Nederland.

Op 20 juli is er een lezing van Henk Werk 'Snoeperijen op de kermis; historie, ontstaan en ontwikkelingen'. Henk is een nazaat van kermisreizigers. Zijn Groningse voorouders reisden gedurende ruim honderd jaar met gebakkramen waar ze poffertjes, oliebollen, wafels en appelbeignets bakten. Hij bespreekt noga, poffertjes, oliebollen en suikerspin en dat moet natuurlijk geproefd worden!

Op 22, 23 en 24 juli start er vanuit het TijdLab een Nostalgische Kermiswandeling, georganiseerd door de Stadsgidserij Tilburg. Na een inleiding over de historie van de kermis en een bezoek aan de mini-expo in het TijdLab, maak je een rondje over o.a. de nostalgische kermis op het Besterdplein.

Op 2 augustus is er een lezing van Paul Spapens over de geschiedenis van de Tilburgse kermis; de vele interessante facetten en de wezenlijke vraag ‘Hoe kon deze kermis zo groot worden?’.

In het DigiLab kun je je eigen Kermisfoto laten maken voor een green screen. Kies je eigen achtergrond en neem een print mee naar huis als souvenir. In het TijdLab maken we een Wall of Fame met alle foto’s uit het DigiLab.

Praktische informatie

- Van 1 juli t/m 31 augustus is de mini-expo in het TijdLab te bekijken tijdens de openingstijden van de LocHal.

- In het DigiLab kun je tijdens de openingstijden van het DigiLab je eigen Kermisfoto laten maken voor een green screen. Kies je eigen achtergrond en neem een print mee naar huis als souvenir.

- 12 juli 2022: Lezing van Karel Loeff over de kermis en kermiscultuur, geschiedenis, heden en toekomst van de kermis in Nederland.

19:30 – 21:00 uur

Inloop vanaf 19:15 uur met koffie en thee

Toegang: gratis

- 20 juli 2022: Lezing van Henk Werk over 'Snoeperijen op de kermis; historie, ontstaan en ontwikkelingen', inclusief poffertjes en suikerspin!

14:00 – 16:00 uur

Inloop vanaf 13:45 uur met koffie en thee

Toegang: gratis

- Kermiswandelingen door de Stadsgidserij Tilburg:

vrijdag 22 juli om 15:00 uur: start in het TijdLab. Kosten: € 5.00 pp.

zaterdag 23 juli om 13:00 uur: start in het TijdLab. Kosten: € 5.00 pp.

zondag 24 juli: om 13:00 uur: start in het TijdLab. Kosten: € 5.00 pp.

- 2 augustus 2022: Lezing van Paul Spapens over de geschiedenis van de Tilburgse kermis

19:30 – 21:00 uur

Inloop vanaf 19:15 uur met koffie en thee

Toegang: gratis

De Tilburgse Kermis zelf bezoek je van vrijdag 22 juli tot en met zondag 31 juli 2022.

Het TijdLab is een samenwerking tussen de Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg.