Bezoekers 02
Bezoekers 01 Uitsnede
Bezoekers in het depot van Stadsmuseum Tilburg
Nieuws 29-06-2022

Een kijkje bij de stadscollectie Tilburg. "Beter dan het depot in Rotterdam!”

‘Het is hier mooier dan het depot in Rotterdam,’ en 'geweldig', 'prachtig', 'blij dat ik het mocht zien,' zo lezen we lovende reacties op de antwoordkaarten die Tilburgers en niet-Tilburgers achterlieten na een kennismakingsbezoek in het depot van Stadsmuseum Tilburg. Tijdens de Nationale Museumweek en in de maanden erna organiseerde het museum-zonder-een-vaste-presentatieruimte kijkdagen in het depot dat zich bevindt in het Drögegebouw aan de Goirkestraat. Het is een tussenoplossing want Stadsmuseum Tilburg is samen met het TextielMuseum in afwachting van de nieuwbouw van een groter depot dat over enkele jaren gepland staat, waarschijnlijk in het buitengebied van de stad.

Om te peilen wat de Tilburgers vinden van de collectie organiseert Stadsmuseum Tilburg regelmatig kijkdagen. Bezoekers zien en horen over de objecten die er in de meer dan honderd jaar zijn verzameld. QR-codes bieden informatie over de werken die vrijwel allemaal gedigitaliseerd en beschreven zijn op de website van Stadsmuseum Tilburg. Na afloop van het bezoek vragen de medewerkers van Stadsmuseum Tilburg om reacties achter te laten op antwoordkaarten.

Prachtig materiaal voor tentoonstellingen. Geweldig werk om de hele collectie zichtbaar te maken!

- Guido en Els Mannaerts

De collectie roept identificatie op met de stad. Enkele bezoekers schrijven dat ze een ‘rasechte’ Tilburger zijn. ‘Zeker als je hier geboren bent,’ en ‘De collectie is vooral interessant voor Tilburgers.’ De objecten in het depot roepen herinneringen op, bieden herkenning en laten vergeten gebeurtenissen weer opborrelen. De goeie oude tijd, ofwel nostalgie!

Maar waar de een zich lovend uitlaat over de ‘zeer uitgebreide diverse categorieën’ die aan bod komen, vindt de ander de collectie ‘teveel van hetzelfde’. Is dit alles? Zien we hier nu de hele geschiedenis van Tilburg vertegenwoordigd? Iemand merkt op dat het zelfs maar een tipje van de ijsberg is. Een ander suggereert dat mensen waarschijnlijk thuis nog talloze objecten hebben liggen. ‘Is het geheel hier niet te bescheiden?’ zo vraagt een van de bezoekers zich af.

Op de vraag welke onderwerpen worden gemist, volgen vele reacties. Vanuit nostalgie en meer streekmuseum gedacht zijn de 'oude blikken' of 'oude voorwerpen die horen bij tradities'. Meer Tilburgs gericht, maar toch ook voorspelbaar zijn stads' meest genoemde Tilburgers Joke en Stien. Dat geldt evenzo voor de lokale onderwerpen, zoals de geschiedenis van Kessels, het Rijke Roomsche Leven, het verenigingsleven, industrieel verleden, de vondsten bij het kasteel van Tilburg, onderwijs, gezondheidszorg, het ontstaan van stad en dorpen Udenhout en Berkel-Enschot en archeologie. Iets ‘nieuwer’ zijn de onderwerpen, zoals de Tilburgse jonge mannen die naar Nederlands-Indië gingen of de opvang van Indische Nederlanders in contract-pensions in Tilburg. En moeten we niet gaan verzamelen op Joods erfgoed, moskeeën en gastarbeiders?

Erg herkenbaar uit de goede oude tijd, zou geweldig zijn als alles op ’n mooie locatie zou komen!

- Corry de Bakker

Na het benoemen van de collectie en de gemiste onderwerpen, is er voortdurend de kwestie van wel-een-depot-maar-geen-museum. De opstelling in het Drögegebouw (b)lijkt verwarrend. Vanuit het stadsmuseum beschouwen we deze opstelling als een depot waar alle objecten enigszins geordend zijn, maar wat nadrukkelijk géén museum is. Daarbij zijn de ruimten te klein voor de ontvangst van grotere groepen. Hoewel we dit blijven benadrukken, zien de bezoekers liever bordjes met informatie en een samenhang in de objecten. Het depot mag ‘aantrekkelijker, levendiger en vollediger met bewegende beelden en foto’s die context bieden.’

Tijdens de kijkmomenten zijn er meermaals verzuchtingen dat er onderhand een echt museum moet komen, of minstens een mooie locatie waar de objecten tot hun recht komen. ‘De geschiedenis van Tilburg willen we zien en beleven, in plaats van alleen van horen zeggen.’ Een van de bezoekers is stellig en schrijft op de antwoordkaart: ‘Geen depot meer!! Nu een volwaardig stadsmuseum in het centrum. Best veel spullen er voor. Opdracht voor de nieuwe gemeenteraad.’

.... De stem van de Tilburgers klinkt na bij het lezen van de antwoordkaarten. Vooral de laatste opmerking blijft hangen. Opdracht voor de nieuwe gemeenteraad. Laat nu net aanstaande maandag 4 juli 2022 een aantal raadsleden naar het depot komen kijken. Eens horen wat hun mening is.

Deze tekst is een samenvatting van de antwoordkaarten die bezoekers in het depot invulden. Dank aan de bezoekers voor hun reacties. Dank aan Marie-Anne Berkers voor de uitwerking ervan.