Whats App Image 2022 05 14 at 9 09 11 AM 1
Whats App Image 2022 05 14 at 9 09 11 AM
Nieuws 15-07-2022

Studenten ROC onderzoeken eigen migratieverhaal

Studenten van ROC-Zorg en Welzijn begonnen een zoektocht naar hun eigen migratieverhaal. Zij deden dit voor het vak expressief talent, in het kader van de tentoonstelling van Stadsmuseum Tilburg ‘Ode aan mijn vader de gastarbeider’.

Samen met initiatiefnemer Halima Özen-el Hajoui gingen zij terug naar hun roots en zochten uit wie in hun familie gemigreerd is en waarom. “Migratie gaat niet altijd alleen over het verplaatsen van land naar land. Het verhuizen van wijk naar wijk kan al een enorme impact hebben op het familieverhaal van de generaties daarna,” zo stelt Halima die zelf de dochter is van een Marokkaanse gastarbeider.

Volgens ROC-docente Rina Verhelst is het belangrijk dat de jongeren hun eigen verhaal zoeken. “Het versterkt hun eigen identiteit en dat is wat we de studenten willen meegeven. Daarom hebben we dit ook onderdeel gemaakt van het examen.”

Ik heb als klein kind altijd de mooiste verhalen gehoord over de reis die mijn oom heeft gemaakt

- Student ROC-Zorg en Welzijn Tilburg

De studenten stelden vragen, zoals; wat voor effect heeft die migratie gehad op mijzelf? En wat is het verhaal achter het verhaal? Hoewel het in de eerste instantie zoeken was kwamen de studenten met bijzondere verhalen. Zo vertelde één van de studenten dat de geboortestad van zijn ouders door de politieke omstandigheden niet eens meer bestaat.

Een andere student legde uit dat haar ouders beide kinderen van gastarbeiders zijn, alleen ieder vanuit een ander land. Maar ook dichterbij huis waren de effecten van migratie zichtbaar. “Mijn hele familie komt uit hetzelfde dorp. Op één oom na, die ging studeren in Groningen dat was voor hem een hele nieuwe wereld.”

Een van de klasgenoten vertelde dat haar oudoom als missionaris was uitgezonden naar Zuid-Amerika. “Ik heb toen als klein kind altijd de mooiste verhalen gehoord over de reis die hij heeft gemaakt. Dit heeft veel in mijn ontwikkeling gedaan zo wilde ik van alles weten van landen. Mijn kennis van landen is daardoor nu ook heel groot en stiekem is het een droom van mij nog steeds om heel de wereld rondreizen”.

Zo blijkt maar weer dat migratie van alle tijden is, maar ook van iedereen. Binnen dit project zijn we erin geslaagd om de studenten na te laten denken over hun eigen identiteit. We hebben hen laten reflecteren op hun persoonlijke geschiedenis en welk effect dat heeft op hun dagelijkse leven.

De expositie ‘Ode aan mijn vader de gastarbeider’ reist door de gemeente Tilburg. Vanaf 14 juli 2022 is de verhalenkamer te zien op MFA De Symfonie in Tilburg-Noord. Looptijd 14 juli tot en met 20 oktober 2022.