Stadsgidserij Tijd Lab sept 2022
Stadsgidserij tijdens een wandeling in het Spoorpark
Logo Stadsgidserij
Nieuws 27-07-2022

25-jarig Jubileum Stadsgidserij Tilburg

Al 25 jaar lopen er stadsgidsen door Tilburg. En vele Tilburgers liepen de afgelopen jaren met hen mee! Reden genoeg om het zilveren jubileum van Stadsgidserij Tilburg op bijzondere wijze te vieren met verschillende activiteiten.

Expositie in het TijdLab: 6 september-11 oktober 2022

Als opmaat naar het feestweekend op 1 en 2 oktober, is van 6 september tot 11 oktober in het TijdLab de tentoonstelling ‘25 jaar Stadsgidserij Tilburg’ te zien.

Belangstellenden kunnen terugblikken in de tijd, maar worden ook op de hoogte gebracht van de vele activiteiten die onze stadsgidsen ontplooien. Wist je bijvoorbeeld dat er met een stadsgids bijna 30 verschillende wandeltochten en ook enkele fietstochten door Tilburg te maken zijn? Natuurlijk zal er volop beeldmateriaal over onze stad worden getoond in boeken, foto’s en filmpjes.

Extra activiteiten in het TijdLab op zaterdagen:

Op de zaterdagen 10, 17 en 24 september tussen 13.00 en 16.00 uur kunnen bezoekers hun eigen kennis over Tilburg testen middels een quiz. Er zullen gidsen aanwezig zijn die je alle informatie kunnen geven over deze mini-expo en de activiteiten van de Stadsgidserij Tilburg. Op deze middagen kun je ook speciale buskaarten krijgen waarmee je je kunt opgeven voor de festiviteiten op 1 oktober! Meer info volgt, maar zorg dat je er op tijd bij bent!

21 september: Lezing “Wereldberoemd in Tilburg”
Op woensdagmiddag 21 september zal stadsgids Marcel de Reuver om 14.00 uur in de LocHal een lezing geven over zijn gedichtenbundeltje ‘Wereldberoemd in Tilburg’, uitgegeven bij het 20-jarig bestaan van de Stadsgidserij. Hierbij zullen de levensverhalen van markante Tilburgers de revue passeren: Rooie Stien, ’t Mosterdmenneke, Pieta Melis maar ook Marietje Kessels, burgemeester Becht, Peerke Donders, Jan van Roessel en anderen zullen met veel fotomateriaal en anekdotes weer tot leven worden gebracht en veel herinneringen naar boven halen.

Praktische informatie:

• Mini-expo Stadsgidserij in het TijdLab: van 6 september tot 11 oktober.
  • Zaterdag 10, 17 en 24 september 13:00 tot 16:00 uur: extra activiteiten in het TijdLab (quiz, filmpjes, uitleg over de mini-expo en speciale verrassingen!) Toegang: gratis, aanmelden is niet nodig.
  • Woensdag 21 september 14:00-16:00 uur: lezing van Marcel Reuver “Wereldberoemd in Tilburg”. Inloop vanaf 13:45 uur met koffie en thee. Toegang is gratis, maar wel graag aanmelden.

Het TijdLab is een samenwerking tussen De Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg.