Depot Stadsmuseum Tilburg foto Dewi Johan 1 KLEIN
Depot Stadsmuseum Tilburg - foto Jan van Oevelen
Activiteit Diverse keren per jaar

Kijkdagen in het depot van Stadsmuseum Tilburg

Een kijkje in het depot van Stadsmuseum Tilburg? Dat kan tijdens speciale 'kijkmomenten' die we regelmatig organiseren. Na een korte inleiding bekijken de deelnemers (max. 12 per keer) de objecten van dichtbij. Toelichting door de gastheer en/ of gastvrouw en QR-codes geven meer context aan deze depotopstelling.

Sinds 2021 beschikt Stadsmuseum Tilburg over een depot met vijf overzichtelijke ruimtes waarin een groot deel van de stadscollectie is ondergebracht. Deze was tot 2021 onzichtbaar en niet toegankelijk voor het publiek omdat deze was opgeslagen op zolders, in kelders, diverse ruimten in het gemeentehuis, het paleis en het archief. In 2021 zijn alle objecten overgebracht naar de Goirkestraat en is alles gecentreerd op een tijdelijke locatie. Want voor de collectie van Stadsmuseum Tilburg en vooral die van het TextielMuseum komt er rond 2026 een nieuw depot.

Deze tussentijdse depotoplossing in het Drögegebouw aan de Goirkestraat biedt gelegenheid om mensen uit te nodigen en kennis te laten nemen van de collectie. Vanwege de kwetsbaarheid van de objecten en de beperkte ruimten, is er een maximum aantal personen per tijdseenheid om de collectie te bekijken. Aanraken mag niet, fotograferen wel.

Wil je ook een kijkje nemen in het depot? Wacht tot de volgende rondleiding en meld je dan hieronder aan via een van de knoppen.

Het depot van Stadsmuseum Tilburg ligt achter het TextielMuseum, Goirkestraat 96, 5046 GN Tilburg. Voor een bezoek meld je je 10 minuten van tevoren bij de balie van het TextielMuseum. Je wordt daar opgehaald. Ben je verhinderd? Stuur dan een mail naar info@stadsmuseumtilburg.nl.