Kermismis 5
Kermis-mis vanuit het reuzenrad op de Tilburgse Kermis
Activiteit 12 juli 2022

Hooggaatie in het TijdLab!

Verleden en heden van de Tilburgse kermis.

In de maanden juli en augustus 2022 gaan we zwieren en zwaaien in het TijdLab! We vertellen het verhaal van het ontstaan, het heden en de toekomst van de Tilburgse Kermis. Er is een mini-expositie met foto’s en voorwerpen en twee botsauto’s en een mooi programma met drie lezingen.

Het programma en de expositie in het Tijdlab is ontstaan in nauwe samenwerking met de gemeente Tilburg. Naast de kermisattracties wil de gemeente meerdere partijen en gebieden rondom het kermisterrein betrekken om zo een completer en gevarieerder "Kermis-event" te laten ontstaan. Om op die manier bezoekers meer te bieden in bijvoorbeeld de Spoorzone, Piushaven, Dwaalgebied en Besterd.

Op 12 juli is er een lezing van Karel Loeff over de kermis en kermiscultuur, geschiedenis, heden en toekomst van de kermis in Nederland.

Karel Loeff

Karel Loeff (1960) is directeur van Erfgoedvereniging Bond Heemschut, een particuliere erfgoedvereniging die zich inzet voor behoud en bescherming van erfgoed. Hij is kermisliefhebber, voormalig voorzitter van de Stichting Kermiscultuur en organiseerde de kermis in zijn woonplaats Laren NH. Met exploitanten en andere vertegenwoordigers uit de kermiswereld heeft hij in mei van dit jaar de aanvraag voor de kermiscultuur als immaterieel erfgoed ingediend bij het Kenniscentrum voor Immaterieel Erfgoed.

Praktische informatie

- 12 juli 2022: Lezing van Karel Loeff over de kermis en kermiscultuur, geschiedenis, heden en toekomst van de kermis in Nederland.

19:30 – 21:00 uur

Inloop vanaf 19:15 uur met koffie en thee

Toegang: gratis

De Tilburgse Kermis zelf bezoek je van vrijdag 22 juli tot en met zondag 31 juli 2022.

Deze activiteit is onderdeel van Hooggaatie in het TijdLab! Verleden en heden van de Tilburgse kermis, te zien in juli en augustus in het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg)