Winkelcentrum Westermarkt
Publieke Werken, Tilburg
Zoemsteen
1900 Het gemeentehuis anno 1900 Er zijn nog geen beelden te zien Collectie Regionaal Archief Tilburg
Het gemeentehuis anno 1900
Knipsel2
Plattegrond van Tilburg
TLB 07 04 RAT 051838
Naailes in de R.K. Ambachtsschool - en Industrieschool, ca. 1930
Activiteit van 23 september t/m 25 november 2021

TilburgKlas - Kom alles te weten over de geschiedenis van Tilburg - VOL

Wat weet jij van de geschiedenis van Tilburg? Van het ene onderwerp misschien wat meer dan van het andere. Maar ken je de geschiedenis vanaf het prilste begin tot het heden? Die historische tijdlijn is het uitgangspunt van TilburgKlas, een cursus van zeven avonden van twee uur, waarin experts elk een tijdvak voor hun rekening nemen.

De TilburgKlas begint chronologisch met de prehistorie, gevolgd door de middeleeuwen, protestantisme, katholicisme en de industriële ontwikkeling. Daarna komen aan bod het culturele leven in de 19e en 20e eeuw, het Interbellum en architectuur in de periode na de Tweede Wereldoorlog. Op de zevende cursusavond zijn we aangekomen bij de periode 1970 tot en met het heden.

De docenten geven tips en aanwijzingen voor literatuur of andere bronnen, maar er is geen cursusboek of syllabus.

Data en tijdstippen bijeenkomsten

De zeven bijeenkomsten op donderdagavond zijn van 19.30 tot 21.30 uur. Inloop vanaf 19.00 uur.

• 23 september – Archeologie. Locatie Regionaal Archief Tilburg/Stadsmuseum Tilburg, Kazernehof 75
  • 30 september – Middeleeuwen. Locatie Hasseltse Kapel, Hasseltplein 7
  • 7 oktober – Geloof en Opstand. Locatie Fraters van Tilburg, Gasthuisring 54
  • 14 oktober – Muziek en Sport. Locatie TijdLab (Bibliotheek LocHal) inclusief rondleiding tentoonstelling 125 jaar Willem II. Burgemeester Brokxlaan 1000
  • 4 november – Industrialisatie. Locatie TextielMuseum, Goirkestraat 96
  • 11 november – Interbellum en Wederopbouw. Locatie het Nieuwe Stadhuis, Stadhuisplein, FierinTop, 9e etage
  • 25 november – Gastlezing door publiek + uitreiking certificaat. Regionaal Archief Tilburg/Stadsmuseum Tilburg, Kazernehof 75

Organisatie: Heemkundekring Tilburg en Stadsmuseum Tilburg

Aanmelden is niet meer mogelijk, het maximaal aantal deelnemers is bereikt.
Er kunnen maximaal 22 personen deelnemen. De kosten voor deelname zijn € 75. Iedere cursist betaalt voor de gehele cursus, ook als deze een of meerdere lessen niet kan meedoen.

De geschiedenis van Tilburg is zeker zo interessant als die van Den Bosch

- Theo Cuijpers, lid Heemkundekring Tilborch / docent TilburgKlas