Omslag boek Tussen klooster Kwetterie en kerk zonder titel
Activiteit september 2018

Tussen klooster, Kwetterie en kerk. Nieuw straatevenement in Tilburgse volkswijk

In september 2018 presenteren Stichting Straat, Stadsmuseum Tilburg en Factorium Podiumkunsten het evenement Tussen klooster, Kwetterie en kerk. In de wijk Trouwlaan, tussen de Oudedijk, Varkensmarkt, Veestraat, Nieuwstraat en Zeeheldenbuurt vindt een maand lang tal van activiteiten plaats. Daarnaast verschijnt op 1 september ook een boek over de wijk. Het evenement gaat van start op 1 september bij de publicatie van een gelijknamig boek. Op 29 en 30 september is er een spectaculair slotweekend ter afsluiting.

Exposities

Verschillende exposities brengen aspecten van het heden en verleden van de wijk Trouwlaan in beeld. In een foto-expositie in het Stadspark (te zien vanaf de tweede week van september) zijn de honden te bewonderen die daar worden uitgelaten. Beeldend kunstenaar Pia van den Berg legde ze vast op beeld en zorgde voor de verhalen bij de dieren. Daarnaast verzamelde ze onder andere via Facebook informatie over de vele scholen die in de wijk stonden: een kweekschool, lyceum, basisscholen, kleuterschool, huishoudschool en een mulo. Feitelijk was dit het eerste Tilburgse onderwijsgebied. Op hekken aan de Oudedijk is deze informatie vanaf medio september te bekijken.

Rondleidingen

Tijdens de septembermaand gaan de deuren van het museum van de Zusters van Liefde een paar keer open voor rondleidingen. Dit bezoek geeft een goed beeld van het leven en werk van de zusters, en van de historie van de congregatie. Aanmelden hiervoor is wel verplicht.

Op 2 en 6 september is er de mogelijkheid mee te lopen met een rondleiding langs monumentale stadsbomen in de wijk Trouwlaan. Joost Werkhoven van de Stichting Stadsbomen laat onbekende en zeldzame bomen en struiken zien zoals de vleugelnoot, de judasboom en de pindakaasstruik.

Boek

In het boek Tussen klooster, Kwetterie en kerk, geschreven door Berry van Oudheusden, is de hoofdrol weggelegd voor bewoners van de wijk die hun verhalen en herinneringen wilden delen. Die bewoners stelden veel unieke foto’s beschikbaar, die op veelkleurige wijze het leven in deze roemruchte wijk tonen. Dit boek is voor 10 euro verkrijgbaar bij Gianotten Mutsaers (Emmapassage), Livius de Zevensprong (Nieuwlandstraat) en MFA Zuiderkwartier (Wassenaerlaan).

Slotweekend

Het straatevenement wordt op 29 en 30 september afgesloten met een spectaculair programma. Op diverse locaties worden de historie, de huidige wijkbeleving en bewonersherinneringen verbeeld met dans, muziek, theater, zang, films, huisontmoetingen bij bewoners en andere presentaties. Het programma is samengesteld met Factorium Podiumkunsten, Fontys Hogeschool voor de Kunsten, de Zusters van Liefde en Contour deTwern. Daarnaast doen bewoners, schoolkinderen van De Triangel en verschillende verenigingen uit de wijk mee. Tijdens dit weekend is er een film over de middenstand in de wijk te zien, met veel herinneringen aan vroegere winkels in de wijk. Deze film is gemaakt door de TAS Videoclub Tilburg.

Het evenement staat in de traditie van soortgelijke evenementen waarin o.a. de Goirkestraat, Korvelseweg, Ringbaan, Bredaseweg en Tuinstraat centraal stonden. Het ontleent deze keer zijn titel aan het klooster aan de Oudedijk, de Kwetterie die een link heeft met de Veestraat en de Gerardus Majella-kerk in de Wassenaerlaan.

Toevoeging april 2019:

Dit project liep in 2018 en is afgelopen. Stichting Straat en Stadsmuseum Tilburg organiseren jaarlijks gezamenlijk een evenement waarbij een wijk of straat in de gemeente Tilburg centraal staat. In 2019 staat Berkel-Enschot centraal.