SMT00122 Stadsmuseum050215041 foto Jan van Oevelen
SMT00701 A spaendonckvan 01 foto Jan van Oevelen
Activiteit 23 mei en 18 juni 2019

Excursies naar De Tilburgse broers in het Noordbrabants Museum

Stadsmuseum Tilburg organiseert in mei en juni twee maal een rondleiding in de bijzondere tentoonstelling De geur van succes. Gerard & Cornelis van Spaendonck, bloemschilders in Parijs in het Noordbrabants Museum. De reden hiervoor is de sterke historische link tussen de tentoonstelling en Tilburg. De twee bloemschilders Gerard en Cornelis van Spaendonck, die faam maakten in Parijs in de 18e en 19ee eeuw, kwamen uit Tilburg. Stadsmuseum Tilburg gaf diverse werken van de broers en hun tijdgenoten in bruikleen. Het Parijse avontuur van de Tilburgse broers is het vertellen waard. Geïnteresseerden kunnen zich opgeven voor een rondleiding op donderdag 23 mei of dinsdag 18 juni via info@stadsmuseumtilburg.nl.

Stadsmuseum Tilburg beschikt over vijf 'stippelgravures' van Gerard van Spaendonck en een schilderij waarop een broer van Gerard en Cornelis is afgebeeld. Kunstschilder Adriaan de Lelie maakte dit portret van de broer, Jan Anthonie Sebastiaan. Om de tijdgeest van de gebroeders Van Spaendonck weer te geven, gaf Stadsmuseum Tilburg de afbeelding van de volmolen aan de Leij (1799) en een afbeelding van de Markt (1742) in bruikleen.

In het leven van de broers speelt Tilburg een essentiële rol. Ze kwamen er vandaan, hun familie woonde daar (en woont er nu nog). Beide broers leerden het vak in onder andere Antwerpen, beiden kwamen voor hun professionele carrière terecht in Parijs. Gerard (Tilburg, 1746 – 1822, Parijs) werd op 28-jarige leeftijd miniatuurschilder aan het hof van Lodewijk XVI, en werd gekozen tot lid van de Académie des beaux-arts. Cornelis (Tilburg, 1756 – 1839, Parijs) was verbonden aan een porseleinfabriek nabij Parijs, waarvoor hij fruit- en bloemmotieven schilderde. Ook hij was lid van de Académie des beaux-arts. Van 1818 tot 1825 woonde Cornelis weer in Tilburg, om uiteindelijk toch weer terug te gaan naar Parijs.

In hun tijd waren de beide broers zeer bekend en waren hun bloemschilderingen zeer geliefd. Na hun dood raakten zij echter meer in de vergetelheid. Het Noordbrabants Museum wil de beide broers de waardering geven die ze verdienen met hun minutieuze en zeer verfijnde werk.

Om de waardering vanuit Tilburg te stimuleren, biedt Stadsmuseum Tilburg twee keer een rondleiding aan, speciaal voor geïnteresseerde stadsgenoten. De rondleidingen vinden plaats op donderdag 23 mei en dinsdag 18 juni van 11.15 tot 12.15 uur. Opgeven kan tot vijf werkdagen voor aanvang per mail aan info@stadsmuseumtilburg.nl. Op beide dagen verzamelen de deelnemers en een medewerker van Stadsmuseum Tilburg om 10.00 uur op Tilburg Centraal Station. Vanaf het station van Den Bosch gaat de groep lopend naar het Noordbrabants Museum. De treinreis heen en terug en de entree tot het museum (vrij entree met Museumjaarkaart) is voor eigen kosten, de rondleiding door een gids wordt aangeboden door Stadsmuseum Tilburg. Het is ook mogelijk je in het museum aan te sluiten bij de groep. Beide dagen kunnen maximaal 32 personen deelnemen.

Na de rondleiding zijn de deelnemers vrij om andere exposities in het museum te bezoeken (bijvoorbeeld van de Iraanse kunstenaar Ali Banisadr), of om de stad Den Bosch in te gaan.