Foto bieb Berry
20141224 Bord WO I
Nieuws 24-12-2014

2014 Grenzeloos Tilburg: een terugblik

Het 'Bivakmutsencomité' plaatst een kerstboom ten huize van burgemeester Raupp in Tilburg. Het is Kerst 1914. Aanvankelijk ging men er vanuit dat de oorlog dan wel afgelopen zou zijn. Louis Spardians is een van de schrijvers op het Geheugen van Tilburg die een verhaal vertelt over de mobilisatie. Sparidans was niet de enige: er staan 19 verhalen op het Geheugen met de tag 'Grenzeloos Tilburg'.

Partners

In het jaar 2014 was Stadsmuseum Tilburg de initiator van het cultureel programma 'Grenzeloos Tilburg 1914-1918' waarbij tal van partners, ook uit België, aansloten. We noemen ze hier: Bels Lijntje, Beyond Borders, Gianotten, Erfgoedcel Noorderkempen, Bibliotheek MB, Natuurmuseum Brabant, De Kwekerij Theaterproducties, Cinecitta, Tram 41, Fuji Film, Stadsgidserij Tilburg, Regionaal Archief Tilburg, Stadsarchief Turnhout, Stad Turnhout, Speelkaartenmuseum, De NWE Vorst, Kessels Muziek Instrumenten Tilburg, Rode Kruis Tilburg, Wereldpodium, Stichting tot Behoud van Tilburgs Cultuurgoed, Nicolaus Poppelius.

Het project 'Grenzeloos Tilburg' kende tal van activiteiten en zorgde voor veel spin-off bij de deelnemende partners. Hieronder volgt een greep uit de activiteiten.

Expositie in bibliotheek en bouwborden in de stad

Vanaf 1 augustus tot en met eind november was er in de bibliotheek op het Koningsplein een expositie te zien. Deze werd bekeken door ruim 8500 bezoekers. Attaqom Jongerencommunicatie maakte een leuke film daarover. In de stad stonden negen bouwborden die herkenbaar waren voor het project 'Grenzeloos Tilburg 1914-1918'.

Symposium

Ruim 100 mensen kwamen luisteren en genieten van verhalen en muziek tijdens het symposium dat op 9 oktober 2014 plaatsvond.

Publicaties

Speciaal voor 'Grenzeloos Tilburg' werden een boek en tijdschrift uitgegeven. Zowel de publicatie Grenzeloos Tilburg 1914-1918: Een stad vol vluchtelingen als Tilburg. Tijdschrift voor geschiedenis, monumenten en cultuur werden in oplagen van 800 gedrukt en verspreid.

(Social) Media

Grenzeloos Tilburg 1914-1918 had op Facebook een eigen pagina met 264 volgers. De Pinterest Map kreeg 58 volgers. Speciaal voor 'Grenzeloos Tilburg' werd een eigen website ontwikkeld (inmiddels offline). Brabants Dagblad en huis-aan-huisbladen besteedden ruime aandacht aan het evenement. Tijdschriften als 'In Brabant', 'Magazine De T' schreven erover. Fietsweekend 'Bels Lijntje' maakte een programmaboekje, wijkkranten in Tilburg pikten het op en via columns in het Brabants Dagblad was er aan dacht voor 'Grenzeloos Tilburg'. Ruim 50 websites publiceerden over 'Grenzeloos Tilburg'.

Educatie

Leerlingen van Odulphus luisterden naar verhalen van 'Grenzeloos Tilburg'. Op 6 november 2014 ging in première de documentaire 'Brood met Suiker' gemaakt door studenten van de Fontys Academy for Art, Communication & Design (ArtCoDe), in samenwerking met de Bibliotheek Midden-Brabant. De verhalen van vluchtelingen werden hierin prachtig in beeld gebracht.

Database

Regionaal Archief Tilburg onderzocht de inschrijvingen van de meer dan tienduizend Belgische vluchtelingen. In het weblog van het archief wordt regelmatig een update gegeven van de ingevoerde gegevens. Deze talloze data werden vooral door 30 Belgische en 3 Tilburgse vrijwilligers ingevoerd.

Participatie

In Regionaal Archief Tilburg werd onderzoek gedaan naar de adressen waar vluchtelingen uit de Eerste Wereldoorlog onderdak vonden. Op 300 adressen werd een raamposter afgeleverd waarbij het verzoek was om deze voor het raam te hangen. Bewoners reageerden en waren nieuwsgierig naar de historie van hun pand. De zoektocht naar namen vluchtelingen en hun tijdelijke onderkomens gaat nog steeds door.

Met de kerst in 1914 was het einde van de Eerste Wereldoorlog nog niet in zicht. Voor Stadsmuseum Tilburg is de kerst van 2014 echter wel het besluit van het cultureel programma 'Grenzeloos Tilburg 1914-1918'. Het Stadsmuseum is meer dan tevreden. Vooral door de prettige samenwerking met de partners en het bereik van niet alleen de Tilburgers, maar ook van onze zuiderburen. Het bivakmutsencomité plaatste 100 jaar geleden een kerstboom met toepasselijke 'onderkleding'. Kijkt u maar eens naar de voet van de boom.