Whats App Image 2023 04 07 at 16 56 54
Schilderij De overgave van Hasselt met Petra Robben van Stadsmuseum Tilburg en rechts Pien Pon, directeur van Museum STAAL
Contourentekening Overgave Hasselt low res
Contourentekening van De overgave van Hasselt
Nieuws 27-07-2023

8 augustus 1831 De overgave van Hasselt – Schilderij veelgevraagde bruikleen

Het schilderij De overgave van Hasselt verbeeldt de veldslag op 8 augustus 1831 tijdens de Tiendaagse Veldtocht geleid door kroonprins Willem II. Het schilderij van de historieschilder J.W. Pieneman is in beheer van Stadsmuseum Tilburg en wordt veel gevraagd voor publicaties en tentoonstellingen, zoals bij Museum STAAL in de Gelderse Achterhoek.

Museum STAAL, gewijd aan de in Almen wonende dichter A.C.W. Staring, organiseerde in het najaar 2022 en vroege voorjaar 2023 een tentoonstelling over Winand Carel Hugo Staring (1808-1877) de zoon van de vaderlandse dichter. Winand werd een bekende Nederlander: bosbouwer, geoloog en waterstaatkundige. De jonge Staring vervaardigde onder andere de Geologische kaart van Nederland, zette zich in voor de oprichting van een landbouwhogeschool en de verbetering van de landbouwstatistiek. Voorts schreef hij een groot aantal publicaties, met als bekendste werk De bodem van Nederland (1856). Winand studeerde aan de Universiteit van Leiden. Toen er in 1831 een oproep werd gedaan om vrijwillig deel te nemen aan de Tiendaagse Veldtocht, de strijd om de onafhankelijkheid van België ten opzichte van Nederland, meldde de 22-jarige Staring zich aan.

Zoals gezegd is op het schilderij een scène uit de Tiendaagse Veldtocht verbeeld. Centraal staat kroonprins Willem Frederik, de latere koning Willem II. Rondom hem staan er in het landschap in de omgeving van Hasselt (België) talloze militairen, waaronder de Leidse studenten en dus ook Staring. Het schilderij is in de loop der jaren meerdere malen bestudeerd en ooit maakte iemand een contourentekening. Hoe exact deze persoon de namen kon vaststellen is niet bekend. W.C.H. Staring is op die tekening aangeduid als nummer 30, lid van de Leidse Vrijwillige Jagers.

De overgave van Hasselt is een veel gevraagd collectie-item. Zo hing het schilderij in Gent, Luxemburg, Dordrecht, Hasselt, Leuven, Den Bosch en zelfs Sint-Petersburg! Zoals iemand ooit de personen heeft geïdentificeerd, analyseerde Heemkundekring Hasselt Kuringen in België de exacte locatie. De Tiendaagse Veldtocht werd weliswaar in 1831 gevoerd, maar de Belgen verklaarden zich al een jaar eerder onafhankelijk. In 2030 herdenken de Belgen deze festiviteit van tweehonderd jaar geleden. Het schilderij is nu al gereserveerd. In bruikleen in 2030!