Foto expo Piushaven 1930 RAT
Interactive installatie Piushaven van Bob Driessen
Nieuws 19-09-2023

Programma 100 jaar Piushaven in het TijdLab

De Piushaven bestaat in 2023 100 jaar en in de maand oktober wordt dat ook gevierd in het TijdLab. Kom de expositie met de interactieve installatie van Bob Driessen bekijken, kom naar de lezing over de geschiedenis van de haven of neem deel aan één van de ecologische wandelingen door het gebied.

Met “100 jaar Piushaven” brengen documentairemaker Sophie Tooten en multimedia kunstenaar Bob Driessen een geschiedenis in beeld van de Tilburgse Piushaven die in 2023 een eeuw bestaat. Door de eeuw heen gaan ze op zoek naar de rol die de Piushaven afwisselend heeft vervuld voor de stad en haar inwoners. De verhalen zijn vastgelegd in een interactieve video-installatie die in oktober te bezichtigen is in de TijdLab.

Daarnaast wordt er een expositie ingericht over de transitie van de Piushaven. Vanaf eind jaren 80, een tijd waarin de Piushaven een plek was waar je liever niet kwam, tot de bruisende plek die de haven anno 2023 is.

Naast de expositie en de interactieve installatie, kun je op 19 oktober een lezing komen beluisteren van de heemkundekring Tilburg over de geschiedenis van de Piushaven. De lezing wordt gegeven door John La Haye en Caroline Docters van Leeuwen.

Of je loopt mee met één van de ecologische wandelingen door de haven op 22 of 29 oktober, verzorgd door Gert Brunink.