20190123 Biep en SMT in Tijd La B Petra en Desiree Jv O
Nieuws 23-01-2019

Bibliotheek en Stadsmuseum Tilburg samen in het TijdLab in de LocHal

In de LocHal, de nieuwe vestiging die de Bibliotheek Midden-Brabant in januari 2019 opent in de Spoorzone, komt een zestal laboratoria (of ‘Labs’): bijzondere ruimtes met elk een eigen thema. In deze ruimtes wordt het experiment gevierd en komen collectie, werkplaats en podium samen. Eén van die Labs is het TijdLab – een bijzondere samenwerking tussen de Bibliotheek en Stadsmuseum Tilburg. Is het TijdLab klaar voor de start? We spraken erover met Petra Robben (projectleider Stadsmuseum Tilburg) en Desiree van Beurden (programmamaker de Bibliotheek Midden-Brabant).

Jullie werkten het afgelopen jaar intensief samen aan de voorbereidingen voor het TijdLab in de LocHal. Zijn jullie elkaar inmiddels niet helemaal beu?

“Nou, we vinden elkaar tot nu toe nog steeds heel grappig en aardig hoor,” lacht Petra. Desiree: “We willen beiden dat het TijdLab écht iets van de stad wordt. Die drive, dat doel, daarin vinden Petra en ik elkaar. En dat helpt – dat maakt de samenwerking erg prettig.”

In het prille begin was het even zoeken: we gaan samenwerken, en hoe moet dat dan? Petra: “Het was toen aftasten: gaan we niet op elkaars tenen staan? Zelf had ik ook wat koudwatervrees. Stadsmuseum Tilburg is een zeer kleine organisatie – bestaande uit mezelf en een paar andere collega´s. In het begin zag ik er best wel tegenop om met een groter bedrijf als de Bibliotheek samen te werken.” Tijdens gesprekken tussen de organisaties werden alle twijfels en verwachtingen op tafel gelegd. Petra stuurde daarbij bewust op samenwerking met Desiree: “Ik wilde voorkomen dat ik met vijf verschillende programmamakers aan tafel zou zitten, en met Desiree had ik vaker samenwerkt. Ik kende haar dus al en ook onze ambities met het TijdLab bleken overeen te komen.”

Het TijdLab moet inwoners van de gemeente Tilburg verbinden via kennis en verhalen over verleden, heden en toekomst. Waarom is dat belangrijk?

Petra: “In het TijdLab willen we mensen prikkelen, scherp stellen, kritisch maken. Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? En hoe verhoudt deze traditie zich tot de toekomst van de stad? Zo krijgen mensen het gevoel: hé, dit gaat ook over mij.” Desiree vult aan: “Het verleden zegt iets over de manier waarop je nu leeft, over de manier waarop de stad er op dit moment uitziet. De verbinding met heden en toekomst maakt dat tastbaar voor mensen.”

Kan het Stadsmuseum Tilburg dat ook niet alleen?

“Nee,” zegt Petra beslist. “Initiatieven als een TijdLab hebben context nodig. Ergens een apart lokaaltje inrichten waar je TijdLab gaat doen is te mager. Het TijdLab is straks onderdeel van het totaalconcept van de Bibliotheek in de LocHal. Dat maakt het sterk. Als instellingen en organisaties teveel eigen ‘kamertjes’ gaan oprichten, krijg je een versnipperd landschap en dat werkt niet,” legt ze uit. “Stadsmuseum Tilburg vormt graag met de Bibliotheek een team om onze erfgoedpartners in de stad te faciliteren en om de onderlinge contacten en expertise te versterken. Zo wordt het TijdLab een mooie centrale plek waar de erfgoedpartners met de stad gezamenlijk werken aan projecten.”

Wat maakt komend jaar spannend voor jullie?

“Tja, de tijd,” zegt Petra met een glimlach. “We hebben zoveel ambities en ideeën – het is maar de vraag of we dat allemaal gaan redden. Dat we niet aan al onze plannen ten onder gaan, bedoel ik.” Desiree: “Hier ligt wel echt een rol voor onze partners. In Tilburg zijn ruim dertig organisaties die zich linksom of rechtsom met erfgoed bezighouden, en zij mogen de kar van het TijdLab uiteindelijk met ons gaan trekken. Samenwerken om gezamenlijk in het TijdLab een sterke programmering neer te zetten – dat is het ideaalbeeld. En het TijdLab biedt daar een ideale situatie voor.”

'We willen dat het TijdLab echt iets van de stad wordt'

- Desiree van Beurden (programmamaker Bibliotheek LocHal)