2020 Petra R in gesprek met Kluun
Nieuws 01-09-2020

Boekpresentatie Kluun / Komt een man naar Tilburg

'Komt een man naar Tilburg,' zo begon het gesprek tussen Kluun, Raymond van de Klundert, en stadsconservator Petra Robben. Zij was gevraagd door de Bibliotheek LocHal om Kluun te bevragen op zijn geboortestad Tilburg. Voor zijn nieuwste boek Familieopstelling deed de auteur onderzoek in onder andere Regionaal Archief Tilburg. Er komen dan ook veel verwijzingen naar Tilburg in voor.

Peerke Donders was gewoon 'unne goeie meens'.

- Kluun

Op een van de eerste pagina's prijkt de foto van Peerke Donders. De jonge Raymond kwam er vaak langs als hij van zijn huis in de Graaf Arnoldstraat naar de stad ging. Ray's vader vond Peerke gewoon een 'goeie mens', maar geloofde niet in het wonder met Lowieke Westland en de hele zaligverklaring kon hem gestolen worden. Raymonds moeder was het ermee eens. Peerke deed die dingen omdat hij lief wilde zijn.

Kluun maakt in het boek gebruik van tekstkaders, waarin hij de Tilburgse taol en onderwerpen toelicht. Zo schrijft hij dat zijn ouders altijd over een tòffel spraken. Carmen, het hoofdpersonage uit Komt een vrouw bij de dokter, meende dat er steeds over pantoffels werd gesproken. De Tilburgse begrippen 'natnek' en 'hooggaatie' werden door Kluun opgezocht in de Van Dale. Het eerste begrip is een 'waardeloze kerel, een vent van niks', maar het Tilburgse reuzenrad komt niet in het officiële woordenboek voor.

In dit boek heb ik er bewust voor gekozen om niet de officiële Tilburgse spelling te volgen. Ook mensen buiten de Ringbanen moeten het boek kunnen volgen.

- Kluun

In Familieopstelling wordt veel Tilburgs gesproken. Op de vraag van Petra Robben of hij zich gehouden had aan de Tilburgse spelling, antwoordde hij ontkennend. 'De mensen van buiten de Ringbanen moeten het boek ook kunnen lezen,' zo was zijn verklaring. Tijdens de boekpresentatie in de LocHal zaten er overigens voor het merendeel Tilburgers. Hoewel Kluun in 2013 nog stellig beweerde 'niets met Tilburg te hebben,' kwam hij er in de loop van het gesprek toch op terug. Hij voelt zich niet zozeer een kruikenzeiker, als wel een echte Brabander.

Als laatste stelde Petra de vraag: 'Komt een man terg naar Tilburg?' De Piushaven zou een mooie igplaats zijn voor de woonboot die nu in de Amstel ligt. Het antwoord laat zich raden. Kluun komt niet meer terug.

Onderstaande foto's zijn van Regionaal Archief Tilburg.