Demonstratie 21
Demonstratie 22
Nieuws 26-11-2020

Borden Antiracisme-demonstratie in Tilburg in collectie Stadsmuseum Tilburg

Black Lives Matter-borden die gebruikt zijn tijdens de demonstratie in Tilburg op 6 juni 2020, zijn opgenomen in de collectie van Stadsmuseum Tilburg. De teksten op de borden vormen een statement en geven weer hoe er vandaag de dag door een grote groep Tilburgers wordt gedacht. Naar aanleiding van de moord -door de Amerikaanse politie- op George Floyd op maandag 25 mei 2020 werden door de Black Lives Matter beweging wereldwijd protesten georganiseerd. Omdat ook in Nederland politiegeweld op grond van huidskleur plaatsvindt (denk aan de dood van Mitch Henriquez in 2015 in Den Haag) vonden ook hier grote demonstraties plaats in b.v. Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en ’s-Hertogenbosch.

De AntiRacismeGroep Tilburg organiseerde de antiracisme-demonstratie in Tilburg op zaterdag 6 juni op het plein rondom de Concertzaal. Er kwamen ruim 1.000 mensen op af. Er was een open microfoon, waar gretig gebruik van werd gemaakt. Mensen konden hier hun persoonlijke ervaringen rondom racisme kwijt wat regelmatig tot emotionele verhalen leidde. De demonstratie werd geleid door Tilburger Mandela Wee Wee. De borden bleven achter na de demonstratie. De emotionele boodschap die via de borden tot uitdrukking kwam, zorgde ervoor dat de organisatoren ze niet weg wilden gooien, maar graag als statement wilden bewaren, waarvoor zij zich wendden tot Stadsmuseum Tilburg. Deze nam de borden graag op in de collectie.

Volgens het stadsmuseum is er sprake van een ‘ensemblewaarde’ omdat de meer dan vijftig stuks alle gebruikt zijn tijdens de BLM-manifestatie. Daarbij zijn de borden te associëren met de toenemende inclusieve samenleving die in de stad voelbaar is. Zo is er dynamiek rondom het standbeeld van Petrus Donders en is er een werkgroep actief om een standbeeld op te richten ter herdenking van het slavernijverleden.

Don't touch my soul with your racism #Black Lives Matter

- Leanne Carlisle, 2020

De BLM-manifestatie kan later als een historisch moment worden beschouwd. Zowel het materiaal als de teksten zullen in de toekomst iets zeggen over de periode waarin de borden gemaakt zijn. Het geheel aan objecten kan dan ook interessant zijn voor cultuurhistorisch onderzoek naar de ontwikkeling van de inclusieve samenleving in Tilburg of vergeleken in zelfs internationale context. Tijdens lessen in het middelbaar en beroepsonderwijs zijn de afbeeldingen van de borden bruikbaar.

Om objecten op te nemen in een collectie, moeten deze herkenbaar zijn voor een grotere groep. In dit geval waren de deelnemers voornamelijk Tilburgers, zo duidde de organisatie AntiRacismeGroep (ARG) de duizend aanwezigen. De opname in de stadscollectie Tilburg getuigt dan ook van actualiteit en speelt in op de dynamiek van de veranderende samenleving. In het nieuwe collectieplan van Stadsmuseum Tilburg wordt gesteld dat de collectie in toenemende mate van, voor en door de Tilburgers wordt gevormd. Wel hanteert het stadsmuseum een dynamische opvatting met betrekking tot collectievorming. Als na enige tijd blijkt dat de voorwerpen geen toegevoegde waarde hebben of gebrek aan herkenning of betekenis ontbreekt, kan een deelcollectie ook weer worden ontzameld.

Deze borden zijn uitdrukkingen van Tilburgers. Om te zien hoe Tilburgers zich door de jaren heen uitdrukten, neem je een kijkje in het (online) programma 'Tilburg drukt zich uit' van het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg). De BLM-borden zijn dan wel opgeborgen in het depot van Stadsmuseum Tilburg, maar online te zien in de digitale collectie.