20211116 112647
20211116 111936
Nieuws 18-11-2021

Collectie te zien in wijkcentrum Nieuwe Stede

Collectiestukken van onder andere Stadsmuseum Tilburg zijn in het wijkcentrum Nieuwe Stede (Korvel, Westend en Sint Anna) te zien. Miranda van de Mortel initieerde een programma met de verhalen van de eigen wijk als uitgangspunt. Zij maakte al eerder een kaartenset met oude en nieuwe foto's om de wijk Sint Anna te verkennen. Voor de maanden november, december richtte zij een expositie in in Wijkcentrum De Nieuwe Stede. Zowel de objecten in de vitrine als de ingelijste oude en nieuwe foto's zorgen voor veel herkenning bij de wijkbewoners en liefhebbers van 'Tilburg'.

Stadsmuseum Tilburg stimuleert dat de collectie zichtbaar is in de stad, daar waar veel mensen komen en waar de verhalen tot hun recht komen. Ter voorbereiding op de expositie oriënteerde Miranda zich via de collectiewebsite van Stadsmuseum Tilburg. Zij zocht naar objecten die een link hebben met een van de locaties uit de kaartenset en met de locaties op de foto’s uit de expositie. Wie zelf ook eens in de collectiewebsite van Stadsmuseum Tilburg wil zoeken, neemt bijvoorbeeld als trefwoord 'Korvel'. Je ziet prijspenningen en een vaandel van de muziekvereniging L'Echo des Montagnes, die vanaf de negentiende eeuw gevestigd was op deze oude wijk.

Na de digitale oriëntatie van Miranda bracht zij een bezoek aan het depot. Daar liet zij zich inspireren tot nog andere bruiklenen, zoals de maquette die het verhaal van de verzetsstrijdster Coba Pulskens vertelt. Ook een emaillen bordje van de brandweer evenals een houten rozenkrans van de paters kapucijnen vond Miranda passend bij de kaartenset.

Initiatieven zoals van Miranda van de Mortel zijn welkom. Stadsmuseum Tilburg heeft namelijk geen eigen museumgebouw, maar stimuleert het gebruik van de collectie zowel digitaal als fysiek in de stad. Zo stelde het stadsmuseum onlangs diverse objecten van koning Willem II beschikbaar in het nieuwe stadhuis en met de voormalige medewerkers van de NS-Hoofdwerkplaats wordt nagedacht over een presentatie van de objecten die herinneren aan het werken bij Den Atteljee. Tilburgers die een idee hebben voor een expositie kunnen alvast een kijkje nemen in de digitale collectie.